Globalisering udfordrer Det Blå Danmark
Jeffrey Saunders fra Institut for Fremtidsforskning er en af hovedtalerne på Det Blå Danmarks maritime konference på Christiansborg. Han gav de 100 deltagere et indblik i den hastige globalisering og dens betydning for skibsfarten og den danske maritime industri.
Det Blå Danmark har hidtil redet på to succesfulde bølger i globaliseringen. Men der er store forandringer som følge af den 4. industrielle revolution, som er i gang.
”Revolutionen betyder, at kunder, både private og professionelle, får adgang til nye services uden nødvendigvis at eje dem”, sagde Jeffrey Scott Saunders, Institut for Fremtidsforskning.
Den 4. industrielle revolution betyder forandring i mange forhold. For eksempel vil 3D-print betyde, at forbrugere kan få adgang til deres produkter på nye måder, som vil få betydning for skibsfarten og den maritime industri.
”Det store spørgsmål er, hvordan forandringerne vil påvirke Vesten og f.eks. Kina som produktionsland. Det presser os til at finde ud af, hvordan skal vi reagere på forandringerne, hvad vil ske, hvorhenne og hvornår”, spurgte Jeffrey Saunders.
Jeffrey Saunders forudser stor vækst i handel, især regionalt og mindre på tværs af kontinenter. Han mener, at væksten i services vil stige mere end handel med produkter.
”Vi vil se smartere, bedre og mere modulære transportsystemer. Så den 4. industrielle revolution vil vise sit ansigt med nye former for produktion, distribution og forbrug. Den vil være en nøglemotor i de kommende års forandring”, sagde Jeffrey Saunders.
Det vil betyde forandring i den måde, vi driver forretning på, påpegede han.
”Disruption og den 4. industrielle revolution får betydning for arbejdskraft, energiforbrug og nye transportformer, f.eks. som vi ser forsøg på hos Amazon med førerløse lastbiler”, sagde Jeffrey Saunders.
Andre giganter er på vej ind i transport og logistik, og det udfordrer den traditionelle shippingindustri.
”Det virkeligt interessante er forretningsmodeller. Hvor kan vi levere services omkring os? I stedet for at se på dagens kerneydelser skal industrien blive bedre til at øjne, hvordan køberne vil omgærde sig med services i stedet for udelukkende at have fokus på at levere en bestemt vare eller ydelse. Og hvis aktørerne i den maritime industri og shipping ikke kan levere, så vil andre”, fastslog Jeffrey Saunders.
Kilde: Danske Maritime