Greenpeace i ny aktion mod russisk olietransport
Flere skyggetankskibe skal på EU´s sanktionsliste for at minimere risikoen for en miljøkatastrofe, mener Greenpeace, der i en ny aktion har malet RISK på siden af et tankskib, der nu er på vej genne danske farvande.
Greenpeace-aktivister maler her beskeden "RISK" på siden af den 19 år gamle skyggetanker, Prosperity, der lige nu er på vej op gennem dansk farvand med op mod 40.000 ton russisk olie. Sammen med resten af den russiske skyggeflåde af udslidte olietankere med tvivlsomme forsikringer udgør den en kæmpe miljørisiko for de danske kyster.. Foto: Lucas Wahl / Greenpeace
“Vi har malet “RISK” på siden af det her tankskib for at gøre opmærksom på den kæmpe miljørisiko, som alle de gamle rustne russiske skyggetankskibe udgør for naturen og havmiljøet, siger den danske Greenpeace-aktivist, Nicoline Hagen.
Tankskibet Prosperity er et af de mange hundrede aldrende tankskibe i den såkaldte skyggeflåde, der med transporten af russisk olie er med til at finansiere Putins krig mod Ukraine.
Dens retsmæssige ejer er ifølge Greenpeace ukendt og skibet blev den 10. januar i år underlagt amerikanske sanktioner. Men den findes ikke få EU´s sanktionsliste.
“Vi har set, at det har en effekt, når de her olietankere placeres på EU’s sanktionsliste. På den korte bane er det lige nu det mest effektive værktøj, vi har, til at fjerne denne konkrete trussel mod vores havnatur. EU bliver nødt til at få langt flere olietankere på sanktionslisten her og nu, samt sikre en mekanisme der mere effektivt og automatisk udvider listen, hvis nye skyggetankere søsættes,” siger kampagnechef i Greenpeace, Sune Scheller.
EU har ifølge Greenpeace indtil i dag kun placeret 79 individuelle fartøjer på sanktionslisten i forbindelse med Ruslands ulovlige krig - heraf 52 olietankere.
Størrelsen af skyggeflåden er omdiskuteret, men Greenpeace har tidligere identificeret 192 råolietankere alene som tilhørende skyggeflåden.
-emte