Greenpeace: Sanktionerne mod skyggeflåden virker
EU’s sanktioner mod navngivne olietankere i den russiske skyggeflåde er effektive, viser en data-analyse, som Greenpeace har foretaget.
En af de 13 russiske skyggetankere, der i juni 2024 kom på EU’s sanktionsliste, er råolie-tankeren, Andromeda Star, som i marts 2024 var involveret i en kollision ud for Amager. Tankskibet, der efterfølgende skiftede navn til Apar, har ikke sejlet i Østersøen, siden det blev sanktioneret.. Foto: Erik Albertsen / Greenpeace
Godt halvdelen af de 13 russiske skyggetankere, der i juni 2024 kom på EU’s sanktionsliste, er efterfølgende stoppet med at transportere russisk olie gennem Østersøen og dansk farvand. Resten har nedsat deres frekvens betragteligt, viser Greenpeace-analysen, der er baseret på skibenes positionsdata.
Resten har reduceret deres besøg betragteligt og samlet set er antallet af olietransporter med de navngivne tankskibe over en periode på syv måneder indtil videre faldet med 81 procent i forhold til året før.
“Vores analyse viser, at det i den grad nytter at sanktionere enkelte skibe. Skyggeflåden har i mere end to år sejlet relativt uforstyrret gennem vores farvande og udsat havnatur og kyster for stor fare, derfor håber vi også, at EU hurtigt vil sætte langt flere skyggeflåde-tankere på sanktionslisten. På kort sigt er sanktionere det vigtigste værktøj, vi har i kassen, til at få stoppet den her tikkende miljøbombe for både dansk farvand og hele Østersøområdet,” siger kampagnechef i Greenpeace, Sune Scheller.
Det ventes, at EUs udenrigsministre i dag vil vedtage den 16. sanktionspakke mod Rusland siden angrebet mod Ukraine for præcis tre år siden. Pakken ventes at indeholde sanktioner mod 73 skibe. Hvor mange af dem, der er olietankere fra den russiske skyggeflåde er i øjeblikket ukendt, skriver Greenpeace i en pressemeddelelse.
-emte