Grundstødt skib fri efter 7 timers kamp
Det tog fire slæbebåde mere end syv timer, inden det kl. 13.35 lykkedes at trække Star of Sawara fri af den sandbanke i Kadetrenden, som skibet løb ind i for to døgn siden. Skibet skal nu undersøges nærmere for skader, inden det får lov at sejle videre med New Orleans.
I syv timer og 35 minutter skubbede og trak fire slæbebåde i det 225 meter lange tørlastskib, inden det kl. 13.35 endelig lykkedes at få hende fri, bekræfter Forsvarets Operationscenter.
"Planen er nu, at bjærgningsselskabet laver en udtalelse til Søfartsstyrelsen om, at skibet er sikkert. Herefter kommer der en lods ombord og sejler skibet til Kalundborg, hvor der skal foretages en dykkerundersøgelse, " siger vagtholdsleder Michael Horn, Forsvarets Operationscenter, til Maritime Danmark.
Hele operationen er blevet overvåget af miljøskibet Gunnar Thorson, og der er ikke rapporteret om forurening i forbindelse med grundstødningen.
Årsagen til grundstødningen var ifølge Forsvarets Operationscenter, at Star of Sawara
lagde kursen om for tidligt, da skibet var på vej mod vest i trafiksepareringen i Kadetrenden og derved kom væk fra dybhavsrenden og med sine 13 meters dybgang løb på grund.
Skibet havde valgt at se bort fra IMO´s anbefaling om, at skibe der stikker mere end 11 meter bør have lods ombord i de danske farvande. Skibet blev derfor kontaktet af Forsvarets Operationscenter, der mindede kaptajnen om lodsanbefalingen, da det i tirsdags var ud for Bornholm, men altså uden held.
Skibet på 76.553 dwt er ifølge Maritime Connector ejet af det Panama-registrerede selskab, Kashima Naviera, der hører under den japanske Chiba Shipping Group. Skibet opereres af Pioneer Marine Services, Chennai, Indien.
Det ventes at fortsætte mod New Orleans med sin last af kunstgødning, når det er blevet frigivet efter inspektionen i Kalundborg.
Redaktionen
Kilde: Folketidende