Handlen fordoblet i kampen om gevinster
Dobbelt så mange - 277 - containerskibe skiftede ejer i første halvår i år i forhold til samme periode sidste år, hvor 136 containerskibe blev handlet. Årsagen er de rekordhøje rater, der har gjort container-shipping og handlen med aktiverne til en pengemaskine.
De høje rater trækker prisen på brugt tonnage i vejret og gør det attraktivt for nogle skibsejere at sælge skibe til en pris, der er så høj, at den har potentiale til at dække hele skibets tab over dets levetid, påpeger BIMCO´s shippinganalysechef, Peter Sand.
Mens rederier og skibsejere er i gang med at bestille ny tonnage i stor stil er der således også gang i en intensiv handel med brugt tonnage.
I alt har containerskibe med en samlet kapacitet på 922.203 teu fundet nye ejere. De handlede skibe havde en kapacitet på 3.403 teu i gennemsnit. Målt på antal er der handles flest feederskibe på op til 2.999 teu. 167 af denne størrelse har skiftet ejer i første halvår, hvilket svarer til en stigning på 165 pct. i forhold til samme periode i fjor.
De handlede feederskibe har en samlet kapacitet på knap 290.000 teu, hvilket kun overgås af postpanamax-klassen, hvor der er handlet 54 skibe med en samlet kapaictet på 359.000 teu, skriver BIMCO.
De vilde rate-rekorder for at få transporteret en container smitter i den grad af på priserne. Således blev feederskibe i juni i år handlet til i snit til 17,6 mio. dollar. Det er mere end fire gange mere end de 4 mio. dollar, der ifølge VesselValue i snit blev betalt for den samme type skibe i juni 2020.
“Containerrederiernes muligheder for at få fat i ekstra tonage på kort sigt for at kunne imødekomme den nuværende efterspørgsel er begrænset til charter- og second-hand-markedet. Førstnævnte bliver progressivt dyrere og sværere at komme til, da den tilgængelige tonnage hurtigt bliver snuppet, hvilket efterlader muligheden for at købe brugt tonnage. I øjeblikket koster begge muligheder ekstra,” siger Peter Sand.
Kilde: BIMCO.