Hanstholm Havn bliver base for serviceskibe til havvindmøllepark
Hanstholm Havn skal være base for seks special-skibe, der skal servicere den store havvindmøllepark Doggerbanke.
Skibene er ejet af den norsk-danske koncern Integrated Wind Solutions (IWS), der tilbyder integrerede serviceløsninger til havvindmølleparker.
Og det første af de seks såkaldte CSOV-skibe er allerede ankommet til havnen, skriver Thisted Kommune i en pressemeddelelse.
Aftalen med IWS har stor betydning for Hanstholm Havns udvikling, hvor fiskeriet i stigende grad ventes at få følgeskab af projekter inden for gods og grøn omstilling. Det fortæller Søren Zohnesen, der er Havnechef for Hanstholm Havn.
“Vi er meget glade for den interesse, som IWS viser havnen. Det vidner om, at Hanstholm Havns udbyggede rammer og geografiske placering er interessant for vindindustrien. Det er derfor også vigtigt, at vi er skarpe på, hvordan vi bedst kan opfylde industriens behov. Vi har en ambition om at være leveringsdygtige i lokalproduceret grøn strøm, ligesom vi løbende udvikler vores faciliteter på havnen. Det her er et vigtigt skridt i udviklingen af et kraftcenter for Offshore Wind i Hanstholm Havn,” udtaler Søren Zohnesen, der er havnechef for Hanstholm Havn.
Hanstholm Havns rolle bliver helt lavpraktisk at stå klar som såkaldt fast tilknytningshavn for de seks IWS-skibe. Det betyder, at det er i Hanstholm Havn skibene vil få udført serviceopgaver ombord eller mobiliseres til nye opgaver ved offshore havvindmølleparker på det europæiske marked.
Fakta om de seks skibe
- Det første skib, ’IWS Skywalker’, er ankommet til Hanstholm Havn.
- Skibet vil den kommende tid blive klargjort og døbt i Hanstholm Havn, hvorefter det er klar til at sætte kurs mod serviceopgaver på Europas største havvindmøllepark på Dogger Bank.
- De øvrige fem IWS-skibe er efter planen sejlklare fra værftet i Kina inden for et par år – og bliver leveret løbende.
- Alle seks IWS-skibe skal efter planen lejes ud til service- og vedligeholdelsesopgaver ved offshore havvindmølleparker rundt i Europa.
- De er alle hybridskibe af typen ’Walk-to-Work’, der er specialbyggede til effektive offshore-operationer.
- Ombord har hvert skib en indbygget gangbro, der kan agere serviceplatform på havet ved at skabe forbindelse mellem skib og mølle så serviceteknikere kan bevæge sig sikkert mellem skib og mølle.
Kilde: Hanstholm Havn.