Havvind kan blæse jobfest i gang
Danske Rederier forudser en jobfest, hvis potentialet for udbygning af havvind i Østersøen på 93 GW frem mod 2050 realiseres. Men hidtil er udbygningen gået alt for langsomt og der skal fremover opsættes mere end 1 GW havvind om året for at nå de nuværende danske ambitioner, påpeger foreningen.
Hvis Østersø-landene udnytter det fulde potentiale og etablerer 93 GW havvind i Østersøen frem mod 2050, vil det sikre 530.000 direkte årsværk alene i Danmark, viser en analyse, som Danske Rederier har fået udarbejdet.
”Vi har længe vidst, at der er gode jobs i den grønne omstilling. Og derfor er jeg glad for, at vi med vores nye analyse kan være med til at kvantificere, hvor mange jobs der rent faktisk er tale om. Tallene viser med al tydelighed, at det kræver både gode hoveder og enormt mange hænder, hvis de ambitiøse planer skal realiseres,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
Men hastigheden skal sættes op, hvis målene skal nås.
“Vi er i skibsfarten afhængige af enorme mængder grøn strøm til grønne brændstoffer for at nå vores ambitiøse mål om at kunne sejle CO2-neutralt i en nær fremtid. Og vi har travlt. Hvor vi over de sidste tre år har sat 0.6 GW havvind op, skal vi fremover sætte mere end 1 GW op om året bare for at realisere de nuværende danske politisk aftalte ambitioner, så der skal virkelig fart på,” siger Anne H. Steffensen.
”Det kræver, at vi får strømlinet udbuds- og godkendelsesprocesser. I dag tager udbygningen af en enkeltstående havvindpark mellem 6-8 år. Det må simpelthen kunne gøres hurtigere. Vi skal have sat turbo på ansøgningsprocesserne og tillade udviklerne at søge om flere tilladelser ad gangen, ”siger Anne H. Steffensen.
Et bredt flertal i Folketinget vedtog mandag at udvide den planlagte kapacitet på den kommende energiø Bornholm fra to til tre GW samtidig med, at energiøen skal forbindes til det tyske elnet.
Og i dag er stats- og regeringschefer i Østersø-regionen blevet enige om en plan, der skal syvdoble vindenergiproduktionen i Østersøen frem mod 2030.
Kilde: Danske Rederier.