To datakabler i Østersøen beskadiget - årsag endnu ukendt

Mistanken om en “forsætlig” hændelse opstod hurtigt, da det stod klart, at to undersøiske kabler i Østersøen, der forbinder fire NATO-lande, var blevet beskadiget søndag. Men årsagen er endnu ikke klarlagt. Den tyske forsvarsminister er dog ikke i tvivl.

Datakablet C-Lion 1 er godt 1100 km. langt og forbinder Helsinki i Finland med Rostock i Tyskland. Foto: Openstreetmap / CC-BY-SA 2.0

Et fiberoptisk kabel, C-Lion1, der forbinder Helsinki i Finland med Rostock i Tyskland er ifølge Finlands statsejede teleselskab Cinia blev beskadiget af en “ekstern kraft”. Også en undersøisk fiberforbindelse mellem Litauen og øen Gotland i Sverige blev søndag sat ud af kraft, oplyser det svenske teleselskab Telia.

På baggrund af skadens karakter mener selskabet, at årsagen er fysisk skade på kablet, fortalte en talsmand for selskabet til CNN.

Og hurtigt blev fokus rettet mod Rusland.

"Europas sikkerhed er ikke kun truet af Ruslands angrebskrig mod Ukraine, men også af hybridkrigsførelse fra ondsindede aktører," udtalte de finske og tyske udenrigsministre mandag i en fælles erklæring. "Det er afgørende for vores sikkerhed og vores samfunds modstandsdygtighed, at vi beskytter vores fælles kritiske infrastruktur.”

USA har tidligere advaret om, at Rusland har gøet sin militære aktivitet nær strategiske undersøiske kabler.

Så sent som i oktober i år sejlede den russiske militære slæbebåd SB-123 i syv timer rund i farvandet ud for Grenaa. Flådeanalytiker ed Nordic Defence Analysis og tidligere orlogskaptajn i Søværnet, Jens Wenzel Kristoffersen, pegede overfor mediet Danwatch på, at  det kunne være de undersøiske kabelføringer nær Anholt Havmøllepark, der havde interesseret det russiske fartøj.

Men foreløbig er årsagen til beskadigelsen af to kabler ikke fundet. Et kabelskib er. blevet sendt afsted for at reparere kablet mellem Helsinki og Rostock - et arbejde, der kan tage op til to uger.

Den tyske forsvarsminister, Boris Pistorius, vurderer, at der var tale om sabotage mod de to datakabler i Østersøen.

"Ingen tror på, at disse kabler blev skåret over ved et tilfælde. Jeg tror heller ikke på, at ankre ved et uheld forårsagede skaderne på kablerne, sagde Boris Pistorius inden et møde med EU's øvrige forsvarsministre i Bruxelles ifølge Reuters.

Han fastslog, at der måtte være tale om sabotage.

"Derfor må vi slå fast - uden at vide, hvem der står bag - at der er tale om en "hybridaktion". Og vi må også formode uden at vide det endnu, at det er sabotage," sagde forsvarsministeren.

Det er nu godt to år siden, at Nord Stream gasrørledningerne blev saboteret. Gisningerne om, hvem der stod bag, har været mange. Men hverken svenske, tyske eller danske myndigheder har givet deres bud.

-emte

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

19.11.2024Maritimedanmark.dk

To datakabler i Østersøen beskadiget - årsag endnu ukendt

11.11.2024Maritimedanmark.dk

Tyra feltet klar til maksimal produktion

08.11.2024Maritimedanmark.dk

RWE vælger Thyborøn Havn som basehavn

06.11.2024Maritimedanmark.dk

Trump-sejr betyder hård dag for Ørsted og Vestas aktien

05.11.2024Maritimedanmark.dk

Cadeler indgår mia-kontrakt med skotsk selskab

05.11.2024Maritimedanmark.dk

Vestas løfter omsætningen, men skuffer på indtjeningen

05.11.2024Maritimedanmark.dk

Milliard-stor tilbageføring pynter på Ørsteds kvartalsregnskab

Jobmarked

Se alle

Svendborg Søfartsskole

Underviser søges

Vi søger en underviser med start primo januar 2025. Svendborg Søfartsskole er en kostskole med ca. 150 elever. Skolen udbyder de indledende og afsluttende emner af skibsassistentuddannelsen på 2 årlige kurser á 20 ugers varighed og den 3-årige HF-Søfartsuddannelse.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

21.11.2024

Alvina Shipping A/S

Head of Ship Management

Do you want to be a valued part of an exciting new company and drive and continuously improve the activities concerning efficient, safe and reliable operation for the vessels in the Oslo-Copenhagen route?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Alvina Shipping A/S

Performance Manager

Join our dynamic Performance Team as a Revenue Manager for the Copenhagen-Oslo route. You will be part of a forward-thinking team, dedicated to optimizing through work with the intersection of data analysis, market strategy, and customer experience, constantly striving to maximize revenue, profit and improve operations.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

11.12.2024

SEA HEALTH & WELFARE

Maritim arbejdsmiljøkonsulent med fokus på forebyggelse af chikane og mobning

Er du maritimt uddannet og har passion for arbejdsmiljø?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Styrmand på Skoleskibet DANMARK og underviser på MARTEC

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger en person til en kombineret stilling som underviser på MARTEC og besætningsmedlem på Skoleskibet DANMARK

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

18.11.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark