Hemmeligholdt rapport påpeger fejl
En hidtil hemmeligholdt rapport fra det norske forsvar peger på flere fejl foretaget på tankskibet Sola TS, der kolliderede med fregatten Helge Ingstad. Ifølge den 42-sider lange rapport var Havarikommissionens rapport mangelfuld og den bliver nu brugt af den tiltalte vagtchefs forsvar.
Der er blot rejst tiltale mod en enkelt - nemlig vagtchefen på fregatten Helge Ingstad - efter kollissionen i november 2018, der totalskadede den milliard-dyre fregat. Men nu vil forsvarerne for vagtchefen inddrage en hidtil hemmeligholdt rapport fra det norske forsvar i sagen.
Ifølge rapporten peger det norske Sjøforsvaret på en række fejl, de mener skete på tankskibet Sola TS op til kollissionen:
- Skibets radar blev ikke brugt korrekt - hverken før eller efter skibets afgang fra Stureterminalen - og brugen var ikke i overensstemmelse med søfartsreglerne.
- Der blev ikke holdt udkig som foreskrevet i søfartsreglerne eller i skibets egne retningslinjer.
- Ansvarsfordelingen på broen var dårlig, hvilket gav en dårlig forståelse af situationen
- Kommunikationen med andre var dårlig. Således gav broen ikke overfor Fedje VTS (trafikcentral) ikke udtryk for, at en kritisk situation var under opsejling. Og overfor fregatten gav skibet sig ikke entydigt til kende og burde have indset, at fregatten ikke kunne vide, at de kommunikerede med et tankskib.
Og ifølge den tiltaltes forsvarer er rapporten helt central for retssagen. Han mener, at rapporten viser, at den tiltaltes bidrag til ulykken er lille.
Rapporten viser bl.a., at Sola TS ikke ser på et stort udsnit af radarbilledet, inden skibet forlader Stureterminalen. Det betyder ifølge rapporten, at tankskibet ikke orienterer sig godt nok om trafikken i området, inden det går fra kaj.
Heller ikke da skibet sejler ud fra terminalen bruger det radaren til at orientere sig om trafikken sydover i Hjeltefjorden. I stedet fokuserer radaren på tre skibe, der er på vej nordover, samme vej som Sola TS skal.
Elleve minutter før ulykken er fregatten synlig på tankskibets radar. Men det tager alligevel syv minutter inden Sola TS opdager Helge Ingstad ved at losen ser lanternerne på fregatten med egne øjne.
Det er nogle af årsagerne til, at Sjøforsvaret mener, at tankskibets brug af radaren var mangelfuld.
Statsadvokaten kalder rapporten, der er skrevet af en orlogskaptajn fra Sjøforsvarets navigationskompetencecenter, for “et partsindlæg” og vil ikke kommentere den i sin helhed, før den bliver et tema i retssagen.
Heller ikke Havarikommissionen ønsker at kommentere rapporten. “Vi afleverede vores rapporter i 2019 og 2021 og har ingen kommentarer udover det,” siger afdelingsdirektør i Statens havarikommisison, Dag Liseth til NRK.
Men advokat Christian Lundin, der forsvarer den tiltalte vagtchef kalder rapporten meget vigtig for retssagen.
“Rapporten er vigtig, fordi den viser, at tiltales bidrag til at ulykken indtraf er lille, og vagtchefen ikke kan bebrejdes,” siger han.
Han peger på, at rapporten hævder, at tankskibet ikke orienterede sig om den øvrige trafik, ikke var tydelig i sin kommunikation og ikke forstod, at de holdt en kurs, som var direkte på kollissionskurs med fregatten.
“Sola TS bidrager til, at ulykken indtraf. Der er mange ting, de kan kritiseres for,” siger Christian Lundin.
Kilde: NRK