Hemmeligholdt rapport påpeger fejl

En hidtil hemmeligholdt rapport fra det norske forsvar peger på flere fejl foretaget på tankskibet Sola TS, der kolliderede med fregatten Helge Ingstad. Ifølge den 42-sider lange rapport var Havarikommissionens rapport mangelfuld og den bliver nu brugt af den tiltalte vagtchefs forsvar.

Arkivfoto..

Der er blot rejst tiltale mod en enkelt - nemlig vagtchefen på fregatten Helge Ingstad - efter kollissionen i november 2018, der totalskadede den milliard-dyre fregat. Men nu vil forsvarerne for vagtchefen inddrage en hidtil hemmeligholdt rapport fra det norske forsvar i sagen.

Ifølge rapporten peger det norske Sjøforsvaret på en række fejl, de mener skete på tankskibet Sola TS op til kollissionen:

- Skibets radar blev ikke brugt korrekt - hverken før eller efter skibets afgang fra Stureterminalen - og brugen var ikke i overensstemmelse med søfartsreglerne.

- Der blev ikke holdt udkig som foreskrevet i søfartsreglerne eller i skibets egne retningslinjer.

- Ansvarsfordelingen på broen var dårlig, hvilket gav en dårlig forståelse af situationen

- Kommunikationen med andre var dårlig. Således gav broen ikke overfor Fedje VTS (trafikcentral) ikke udtryk for, at en kritisk situation var under opsejling. Og overfor fregatten gav skibet sig ikke entydigt til kende og burde have indset, at fregatten ikke kunne vide, at de kommunikerede med et tankskib.

Og ifølge den tiltaltes forsvarer er rapporten helt central for retssagen. Han mener, at rapporten viser, at den tiltaltes bidrag til ulykken er lille.

Rapporten viser bl.a., at Sola TS ikke ser på et stort udsnit af radarbilledet, inden skibet forlader Stureterminalen. Det betyder ifølge rapporten, at tankskibet ikke orienterer sig godt nok om trafikken i området, inden det går fra kaj.

Heller ikke da skibet sejler ud fra terminalen bruger det radaren til at orientere sig om trafikken sydover i Hjeltefjorden. I stedet fokuserer radaren på tre skibe, der er på vej nordover, samme vej som Sola TS skal.

Elleve minutter før ulykken er fregatten synlig på tankskibets radar. Men det tager alligevel syv minutter inden Sola TS opdager Helge Ingstad ved at losen ser lanternerne på fregatten med egne øjne.

Det er nogle af årsagerne til, at Sjøforsvaret mener, at tankskibets brug af radaren var mangelfuld.

Statsadvokaten kalder rapporten, der er skrevet af en orlogskaptajn fra Sjøforsvarets navigationskompetencecenter, for “et partsindlæg” og vil ikke kommentere den i sin helhed, før den bliver et tema i retssagen.

Heller ikke Havarikommissionen ønsker at kommentere rapporten. “Vi afleverede vores rapporter i 2019 og 2021 og har ingen kommentarer udover det,” siger afdelingsdirektør i Statens havarikommisison, Dag Liseth til NRK.

Men advokat Christian Lundin, der forsvarer den tiltalte vagtchef kalder rapporten meget vigtig for retssagen.

“Rapporten er vigtig, fordi den viser, at tiltales bidrag til at ulykken indtraf er lille, og vagtchefen ikke kan bebrejdes,” siger han.

Han peger på, at rapporten hævder, at tankskibet ikke orienterede sig om den øvrige trafik, ikke var tydelig i sin kommunikation og ikke forstod, at de holdt en kurs, som var direkte på kollissionskurs med fregatten.

“Sola TS bidrager til, at ulykken indtraf. Der er mange ting, de kan kritiseres for,” siger Christian Lundin.

Kilde: NRK

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

25.12.2024Maritimedanmark.dk

Danmark vil bygge nye inspektionsskibe

24.12.2024Maritimedanmark.dk

Mystisk russisk skib sunket i Middelhavet

23.12.2024Maritimedanmark.dk

Trump rækker ud efter Panamakanalen

23.12.2024Maritimedanmark.dk

Yi Peng 3 har forladt Danmark

22.12.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier går til kamp mod begroning

21.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS har sit nye færge-lineup på plads

21.12.2024Maritimedanmark.dk

Dansker helt til tops i linjerederierne lobby-organisation

20.12.2024Maritimedanmark.dk

Kielerkanalen skal udvides: Første fase tæt på sin afslutning

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark