Hong Kong dispenserer fra kritiseret lov
Mere end 18 måneder efter at en ny konkurrencelov trådte i kraft i Hong Kong, har myndighederne nu givet containerrederier en femårig dispensation for lovens forbud mod vessel-sharing-agreements (VSA). Uden en dispensation, vill Hong Kong ikke kunne fungere som vigtig transithavn.
Fritagelsen for at være omfattet af konkurrencelovens bestemmelser kom ikke overraskende efter en intens lobbyvirksomhed fra shipping industrien, der for et års tid siden så, at konkurrencemyndighederne selv foreslog en femårig fritagelse fra lovgivningens bestemmelser.
Tilsvarende fritagelser er
givet i både Singapore og Malaysia. I vurderingen af fritagelsen, der trådte i kraft den 8. august, siger et advokatfirma, at containerrederier nu roligt kan arbejde med deling af deres flådekapaciteter (VSA) uden at frygte for at overtræde konkurrencelovgivningen, dog med visse forbehold.
Da lovgivningen blev introduceret i december 2015, advarede Maersk Line og Hong Kong´s rederiforening om, at den effektiv ville forhindre transit af containere, der udgør mere end 70 procent af aktiviteten i havnen, hvis der ikke blev lavet undtagelser.
Konkurrencemyndighederne i Hong Kong har i deres overvejelser lagt vægt på, at rutetrafikken i Hong Kong har et enormt omfang med 340 linje-services om ugen, der forbinder 470 destinationer verden over.
"Hong Kong er derfor en betydelig global handelscentrum med en havn, der er verdens 5. største målt på antallet af containere, der bliver handlet årligt. På den måde bidrager rutetrafikken og de relaterede industrier med betydeligere økonomiske fordele for Hong Kong,” hedder det i konkurrencekommissionens afgørelse.
Kilde: Journal of Commerce