Hurtigruten køber to ro-paxes tilbage
Hurtigruten køber to ro-paxes, som rederiet solgte og lejede tilbage for mere end 10 år siden. Ifølge E24 drejer det sig om skibene Nordlys på 11.200 GT, bygget i 1994, og Richard With, der er bygget i 1993, der købt tilbage. Prisen er ikke oplyst.
”Prisen er fortrolig, men sælgeren er Kirberg Shipping, hvis største aktionær er Odfjell” siger kommunikationschef Rune Thomas Ege.
De to skibe skal nu gennemgå en større renovering inden de sættes i drift igen. Richard With vil blive dokket i slutningen af 2018, mens Nordlys vil følge efter i begyndelsen af 2019.
Den 12. februar meddelte Rederiet, at man havde afgivet bud på drift af Kystruten mellem Bergen – Kirkenes, som rederiet hidtil har drevet, da fristen udløb fredag formiddag. Fra 2020 deles ruten op i tre dele. Hvor mange af disse pakker Hurtigruten rent faktisk bød på, vil rederiet ikke oplyse.
Siden juli 1893 har Hurtigruten drevet kystruten som i dag har anløb af 34 havne mellem Bergen og Kirkenes. Uanset udfaldet af budrunden omkring drift af Kystruten mellem vil Hurtigruten ikke opgive fremtidig besejling af havne langs Norges vestkyst.
”Hurtigruten kommer til at sejle mere på norskekysten, uanset om vi vinder eller ikke vinder hele eller dele af udbuddet. Vinder vi ikke, vil vi drive rent kommercielle sejladser, og planægger daglige afgange. Norskekysten vil alltid være en stor central del af Hurtigruten-produktet. Det vil den også være i fremtiden, med eller uden en aftale med staten”, sagde kommunikationsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten den 12 februar.
Hurtigruten blev afnoteret på Oslobørsen i 2015, men der er rygter om, at selskabet vil vende tilbage på børsen.
Kilde: TradeWinds