ILA vil afvise skibe uden mandskab
De amerikanske havnearbejderes fagforening vil ikke have noget at gøre med skibe, der kan sejle selv og som ikke har mandskab ombord. De vil simpelthen ikke blive lastet og losset i de amerikanske havne, siger organisationen der længe har kæmpet mod automatisering i havnene.
Det var fagforeningen præsident, der i en kommentar til det norske projekt om det selvsejlende containerskib Yara Birkeland, advarede om, at det ikke havde mange chancer i amerikanske havne, hvor ILA organiserer havnearbejderne.
“Sejl dem ikke ind i ILA-havne fra Maine til Texas, Puerto Rico og Canadas østkyst - de vil ikke blive læsset eller losset,” sagde Harold Daggett, der er formand for ILA.
ILA´s modstand mod automatisering er velkendt. Således forhandlede organisationen en aftale i gennem med arbejdsgiverne i 2018, hvor et af hovedelementerne i kontraktforhandlingerne og den endelige aftale var restriktive klausuler for at blokere havne fra at implementere automatiseringsteknologi eller -udstyr.
ILA sagde, at det lovede at "holde produktivitetsniveauerne højere end det automatiserede udstyr kunne producere", og bortset fra lavere produktionsniveauer på grund af pandemien hævder ILA, at det har holdt sit løfte og holdt sine medlemmer i gang.
“Arbejdere rundt om i verden er under angreb fra truslen om automatisering fra grådige virksomheder, der kun er interesserede i at tjene penge og eliminere arbejdere, der hjalp dem med at opbygge deres succes og virksomheder," sagde ILA's præsident Daggett.
"Det skal stoppe, og ILA vil gøre, hvad der er nødvendigt for at redde vores job og arbejdspladser for søfartsarbejdere over hele verden.”
Kilde: Maritime Executive.