Danske tankskibe er havnet i skyggeflåden
Danske rederier har efter det russiske angreb på Ukraine for snart tre år siden, solgt 10 tankskibe der i dag indgår i den russiske skyggeflåde. Rederierne siger at de handlede i god tro, men den forklaring tvivler en ekspert på. Erhvervsministeren indkalder nu til et møde om sagen.
Det er Danwatch der sammen med en halv snes udenlandske medier har kortlagt ejerforholdene for de godt 600 tankskibe, der indgår i den såkaldte russiske skyggeflåde. Kortlægningen omfatter også tidligere ejerforhold, og her har undersøgelsen vist, at en tredjedel af tankskibene tidligere var ejet af europæiske rederier.
10 af tankskibene har tidligere tilhørt de danske rederier Mærsk Tankers, Hafnia, Torm og Norden. Skibene er solgt i perioden fra midten af 2022 og frem starten af 2023, det vil sige inden sanktionerne mod skyggeflåden trådte i kraft. De danske rederier har dermed ikke overtrådt nogen sanktioner, og heller ikke solgt skibe direkte til russiske redere, men typisk til redere der efterfølgende har solgt skibene videre til de nuværende ejere.
De fire rederier oplyser da også samstemmende til Danwatch, at de har overholdt og fortsat overholder samtlige regler, og at de har handlet i god tro. Men det sidste tvivler en ekspert på.
“Jeg tror ikke, at nogen af de her virksomheder ikke har vidst, hvad de gjorde. De har dygtige folk, der laver due diligence og kan rådgive dem om de her handler og købernes profil”, siger Amalie Korning Wedege, sanktionsekspert hos Boston Consulting Group, til Danwatch.
Amalie Korning Wedege vurderer, at rederierne formentlig har solgt skibene, fordi de havde mulighed for at gøre en god handel.
Erhvervsminister Morten Bødskov har på baggrund af sagen nu indkaldt Danske Rederier og Danske Maritime til et møde.
Danwatch har forelagt salget af de ti skibe for Danske Rederier. I et skriftligt svar fra Danske Rederier fremgår det bl.a., at:
“På tidspunktet for de omtalte handler var ingen af køberne sanktionerede. Omfanget af sanktioner bør fastlægges gennem politiske og lovgivningsmæssige processer for at sikre den ønskede virkning”.
Danske Rederier slår samtidig fast, at foreningen ikke har “kendskab til et eneste dansk skib, der sejler med sanktionsbelagt russisk olie”
-mauh