IMO fokuserer på gasdrevne skibe
IMO’s komité for maritim sikkerhed (MSC) holder i disse dage møde i IMO’s hovedkontor i London. Komiteen ventes her at vedtage en obligatorisk kode for gasdrevne skibe, som vil omfatte udkastet til IGF-Kode, og det ventes, at koden bliver gjort obligatorisk under den internationale konvention for sikkerhed til søs (SOLAS).
Vedtagelsen sker, fordi gas som brændstof bliver mere og mere almindeligt, og derfor opstår der et behov for, at man ser på de sikkerhedsmæssige risici, der opstår ved brug af gas som brændstof. IGF-Koden har som formål at minimere risikoen for skibet, besætningen og miljøet.
Skibe, der bygges efter den dato, hvor koden træder i kraft, skal overholde en række krav, som står beskrevet i IGF-Koden. Der vil være forholdsregler vedrørende installation, kontrol og overvågning af maskineriet, udstyr og systemer, der drives af LNG, og der vil også blive stillet minimumskrav til besætningens træning og kvalificering.
Kilde: World Maritime News