IMO møde om drivhusgasudledninger
På det 2. ekstraordinære møde i IMOs arbejdsgruppe om drivhusgasudledninger fra international skibsfart i London, blev der bl.a. arbejdet videre med energieffektivitets designindekset for nye skibes miljøpræstationer med, henblik på at reducere CO2-udledningen
MEPC (miljøkomitéen) besluttede på sit møde i oktober 2008, at der var behov for et ekstraordinært møde om de tekniske og operative løsninger til reduktion af skibsfartens CO2 udledninger. Hensigten med mødet var blandt andet at færdiggøre formlen og basislinie for designindekset, samt færdiggørelse af retninglinierne for det operationelle index mv. Dette møde er netop blevet afholdt i London fra den 9. til 13. marts 2009.
Ved mødets begyndelse, blev det fra formandens side understreget, at der var tale om et møde, der skulle afklare tekniske og operationelle detaljer. Han frabad sig derfor mere politiske udtalelser, da sådanne hørte hjemme i Miljøkomitéen.
For at fremme arbejdsgruppens arbejde blev Danmark bedt om indledningsvist at præsentere det hidtidige arbejde og de udestående spørgsmål.
På baggrund af en række konkrete ændringsforslag til energieffektivitets designindekset for nye skibe, arbejdede gruppen videre med udformningen af indekset for de mest almindelige skibstyper, der udgør den helt overvejende udledning af CO2 fra skibe i international fart.
Arbejdet med indekset var blandt andet baseret på en række danske forslag til mødet. De danske forslag omfattede
definitioner af skibstyper
definition af passagerskibes kapacitet,brug af elektriske akselmotorer som supplement til almindelige dieselmotorer til fremdrivning, og hvordan hjælpemotoreffekt i passagerskibe skulle medregnes
verifikation af Waste Heat Recovery, samt genberegning af basislinjer for lastskibe i henhold til beslutningerne fra MEPC 58.
På mødet var der enighed om at anvende de danske forslag om, at bruttotonnage skal anvendes som kapacitet for alle passagerskibe, definitionerne af de forskellige skibstyper, herunder at anvende det laveste indeks for skibe, hvor der er tvivl om, hvilken type et skib tilhører, samt at arbejde videre med forslaget om genberegning af basislinjer.
Endvidere indgik væsentlige elementer i de øvrige danske forslag i slutresultatet. En række af de mere tekniske detaljer blev udredet i en ad hoc gruppe under dansk ledelse.
Industrien udtrykte under mødet bekymring over hensigtsmæssigheden af det foreslåede designindeks for ro/ro skibe. Industrien ønskede derfor
mulighed for at udvikle en mere egnet metode for ro-ro passagerskibe inden MEPC 59. Danmark gik imod at udsætte arbejdet ud fra den betragtning, at man ikke kunne støtte en fritagelse af disse skibe. Udsættelsen fik imidlertid støtte fra en række lande, idet det dog blev understreget, at der ikke var tale om en fritagelse af disse skibe.
Det er fortsat målsætningen, at man kan opnå enighed om et energieffektivitets design indeks med tilhørende basislinier på MEPC 59 med henblik på at teste robustheden heraf.
Der blev ligeledes videreudviklet retningslinier for et operativt indeks og for energieffektivitetsplaner for skibe samt en vejledning om bedste praksis. Løsningerne udvikledes som frivillige redskaber til brug for rederierne, så sejladser kan gennemføres mest energieffektivt.
Endelig var der opbakning til, at de potentielle effekter af tekniske og operative løsninger for international skibsfart skulle vurderes nærmere.
Kilde: Søfartsstyrelsen