IMO-samling slutter med et kompromis om CO2-reduktion — men uden bindende mål
Alt tyder på, at medlemslandene i IMO bliver enige om at skærpe målene for skibsfartens udledning af CO2. Men de bliver ikke så ambitiøse som bl.a. Danmark ønskede - og de vil ikke være bindende for medlemslandene.
I dag afslutter medlemslandene i IMO de uge lange forhandlinger om skærpede målsætning for skibsfartens nedbringelse af CO2-udledningen.
Og ifølge de versioner af den endelige aftale, der cirkulerer inden fredagens forhandlinger, vil målsætningen være at nedbringe udledningen til “omkring eller tæt på” nul i 2050.
Det er en væsentlig skærpelse i forhold til det hidtidige mål om at nå en 50 pct. reduktion i forhold til 2008 udledningen, men er på den anden side - lige som den sidste - ikke bindende for medlemslandene og teksten i aftalen opfordrer kun til overholdelse, “når nationale forhold tillader det”, rapporterer Maritime Executive.
Det får nogle NGO´ere til at betragte aftalen som en fiasko og opfordrer til handling på nationalt og regionalt niveau for at nå længere, end IMO-aftalen tilsiger.
“IMO havde mulighed for at sætte en utvetydig og klar kurs mod temperaturmålet på 1,5 grader, men det eneste, det kom frem til, er et uønsket kompromis. Heldigvis behøver stater som USA, Storbritannien og EU ikke at vente på Kina, Brasilien og Saudi-Arabien til at handle," siger Faig Abbasov, shippingprogramdirektør hos NGO´en Transport&Environment (T&E) i en kommentar.
Aftalen har dog nu også delmål indbygget.
Således indeholder aftaleudkastet i følge Maritime Executive mål om at skære udledningen med 20 pct. i 2030 og 70 pct. i 2040.
Det første mål synes at være inden for rækkevidde med de værktøjer, der allerede er velkendte, som f.eks. lavere hastighed, tekniske opgraderinger og brug af brændstofnedbringende investeringer i f.eks. rotorsejl.
Målet om en 70 pct. reduktion i 2040 kan omvendt ikke nås uden brug af de grønne brændstoffer, der endnu ikke er tilgængelige i nævneværdig omfang.
IMO vil gå videre med drøftelserne af et af de helt afgørende tiltag for at nå i mål med CO2-reduktionen nemlig afgifter på konventionelt brændstof.
Dette punkt står øverst på listen hos de rederier, der som f.eks. Maersk allerede har sat ambitiøse målsætninger på klimaområdet, ligesom også Danske Rederier og Danske Maritime bakker op.
Men en afgift møder stærk modstand fra ikke mindst Kina, der i et notat, som Financial Times har set, inden ugens møder advarerede om, at en flad afgift “vil føre til en betydelig stigning i omkostningerne for søtransport”.
-emte