IMO-samling slutter med et kompromis om CO2-reduktion — men uden bindende mål

Alt tyder på, at medlemslandene i IMO bliver enige om at skærpe målene for skibsfartens udledning af CO2. Men de bliver ikke så ambitiøse som bl.a. Danmark ønskede - og de vil ikke være bindende for medlemslandene.

Foto: IMO

I dag afslutter medlemslandene i IMO de uge lange forhandlinger om skærpede målsætning for skibsfartens nedbringelse af CO2-udledningen.

Og ifølge de versioner af den endelige aftale, der cirkulerer inden fredagens forhandlinger, vil målsætningen være at nedbringe udledningen til “omkring eller tæt på” nul i 2050.

Det er en væsentlig skærpelse i forhold til det hidtidige mål om at nå en 50 pct. reduktion i forhold til 2008 udledningen, men er på den anden side - lige som den sidste - ikke bindende for medlemslandene og teksten i aftalen opfordrer kun til overholdelse, “når nationale forhold tillader det”, rapporterer Maritime Executive.

Det får nogle NGO´ere til at betragte aftalen som en fiasko og opfordrer til handling på nationalt og regionalt niveau for at nå længere, end IMO-aftalen tilsiger.

“IMO havde mulighed for at sætte en utvetydig og klar kurs mod temperaturmålet på 1,5 grader, men det eneste, det kom frem til, er et uønsket kompromis. Heldigvis behøver stater som USA, Storbritannien og EU ikke at vente på Kina, Brasilien og Saudi-Arabien til at handle," siger Faig Abbasov, shippingprogramdirektør hos NGO´en Transport&Environment (T&E) i en kommentar.

Aftalen har dog nu også delmål indbygget.

Således indeholder aftaleudkastet i følge Maritime Executive mål om at skære udledningen med 20 pct. i 2030 og 70 pct. i 2040.

Det første mål synes at være inden for rækkevidde med de værktøjer, der allerede er velkendte, som f.eks. lavere hastighed, tekniske opgraderinger og brug af brændstofnedbringende investeringer i f.eks. rotorsejl.

Målet om en 70 pct. reduktion i 2040 kan omvendt ikke nås uden brug af de grønne brændstoffer, der endnu ikke er tilgængelige i nævneværdig omfang.

IMO vil gå videre med drøftelserne af et af de helt afgørende tiltag for at nå i mål med CO2-reduktionen nemlig afgifter på konventionelt brændstof.

Dette punkt står øverst på listen hos de rederier, der som f.eks. Maersk allerede har sat ambitiøse målsætninger på klimaområdet, ligesom også Danske Rederier og Danske Maritime bakker op.

Men en afgift møder stærk modstand fra ikke mindst Kina, der i et notat, som Financial Times har set, inden ugens møder advarerede om, at en flad afgift “vil føre til en betydelig stigning i omkostningerne for søtransport”.

-emte

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

05.02.2025Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen slår til mod skyggeflåde

05.02.2025Maritimedanmark.dk

Forskere: USA forvrænger trusselsbillede i Arktis

05.02.2025Maritimedanmark.dk

Fayard: Vi servicerer ikke skyggeflåden

04.02.2025Maritimedanmark.dk

Panama bøjer sig for amerikansk pres

04.02.2025Maritimedanmark.dk

Kutter i brand ud for Skagen

04.02.2025Maritimedanmark.dk

Danske tankskibe er havnet i skyggeflåden

03.02.2025Maritimedanmark.dk

Kabelbrud var ikke sabotage

02.02.2025Maritimedanmark.dk

Fejl på Samsø-færge forsinker genindsættelse

Jobmarked

Se alle

Samsø Rederi

Trafikdirektør

Vi søger en dygtig, forretningsorienteret købmand med erfaring fra persontransport - evt. rederidrift.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

26.02.2025

ÆrøXpressen

ÆrøXpressen søger chefskipper

Er du frisk på udfordringer og klar til at tage roret på en færge i udvikling? Kunne du forestille dig. Det Sydfynske Øhav, som din kommende arbejdsplads? Så er det måske dig, vi leder efter!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

27.02.2025

Rohde Nielsen

Crew Manager

Do you want to be part of a growing industry in a global environment? We are looking for a new Crew Manager to set sail on a voyage with a life-changing carrier. Rohde Nielsen operates globally, and from our main office in Copenhagen, the crewing team supports the vessel and seafarers worldwide.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Alvina Shipping A/S

Skibsassistent med svendebrev

Er du skibsassistent med svendebrev, og har du lyst til at arbejde på vores skibe der sejler mellem København og Oslo?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark