IMO-samling slutter med et kompromis om CO2-reduktion — men uden bindende mål

Alt tyder på, at medlemslandene i IMO bliver enige om at skærpe målene for skibsfartens udledning af CO2. Men de bliver ikke så ambitiøse som bl.a. Danmark ønskede - og de vil ikke være bindende for medlemslandene.

Foto: IMO

I dag afslutter medlemslandene i IMO de uge lange forhandlinger om skærpede målsætning for skibsfartens nedbringelse af CO2-udledningen.

Og ifølge de versioner af den endelige aftale, der cirkulerer inden fredagens forhandlinger, vil målsætningen være at nedbringe udledningen til “omkring eller tæt på” nul i 2050.

Det er en væsentlig skærpelse i forhold til det hidtidige mål om at nå en 50 pct. reduktion i forhold til 2008 udledningen, men er på den anden side - lige som den sidste - ikke bindende for medlemslandene og teksten i aftalen opfordrer kun til overholdelse, “når nationale forhold tillader det”, rapporterer Maritime Executive.

Det får nogle NGO´ere til at betragte aftalen som en fiasko og opfordrer til handling på nationalt og regionalt niveau for at nå længere, end IMO-aftalen tilsiger.

“IMO havde mulighed for at sætte en utvetydig og klar kurs mod temperaturmålet på 1,5 grader, men det eneste, det kom frem til, er et uønsket kompromis. Heldigvis behøver stater som USA, Storbritannien og EU ikke at vente på Kina, Brasilien og Saudi-Arabien til at handle," siger Faig Abbasov, shippingprogramdirektør hos NGO´en Transport&Environment (T&E) i en kommentar.

Aftalen har dog nu også delmål indbygget.

Således indeholder aftaleudkastet i følge Maritime Executive mål om at skære udledningen med 20 pct. i 2030 og 70 pct. i 2040.

Det første mål synes at være inden for rækkevidde med de værktøjer, der allerede er velkendte, som f.eks. lavere hastighed, tekniske opgraderinger og brug af brændstofnedbringende investeringer i f.eks. rotorsejl.

Målet om en 70 pct. reduktion i 2040 kan omvendt ikke nås uden brug af de grønne brændstoffer, der endnu ikke er tilgængelige i nævneværdig omfang.

IMO vil gå videre med drøftelserne af et af de helt afgørende tiltag for at nå i mål med CO2-reduktionen nemlig afgifter på konventionelt brændstof.

Dette punkt står øverst på listen hos de rederier, der som f.eks. Maersk allerede har sat ambitiøse målsætninger på klimaområdet, ligesom også Danske Rederier og Danske Maritime bakker op.

Men en afgift møder stærk modstand fra ikke mindst Kina, der i et notat, som Financial Times har set, inden ugens møder advarerede om, at en flad afgift “vil føre til en betydelig stigning i omkostningerne for søtransport”.

-emte

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

04.01.2025Maritimedanmark.dk

Svensk specialfartøj skal hjælpe med at undersøge kabelbrud

04.01.2025Maritimedanmark.dk

Finsk domstol afviser at slippe Eagle S

03.01.2025Maritimedanmark.dk

Færøsk fragtskib tilbageholdes efter dødsulykke

03.01.2025Maritimedanmark.dk

Person død-fundet på skib i København

03.01.2025Maritimedanmark.dk

Netoperatør vil have Eagle S beslaglagt som sikkerhed

02.01.2025Maritimedanmark.dk

DFDS har underskrevet 20 årig kontrakt med Jersey

02.01.2025Maritimedanmark.dk

Besætningsmedlemmer tilbageholdes i Finland

02.01.2025Maritimedanmark.dk

Nu er EU´s nye brændstofregulering trådt i kraft

Jobmarked

Se alle

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark