ITF roser Maersk for corona-sikring af søfolk
Der var roser til A.P. Møller Maersk på selskabets generalforsamling i dag fra ITF, det internationale forbund for transportarbejdere, for håndteringen af corona-pandemien i forhold til sikring af søfolk på rederiets flåde. Men også kritik for et engagement i Australien.
ITF repræsenterer 20 millioner transportarbejdere fra fagforeninger i 147 lande. Og dermed også verdens søfolk og havnearbejdere, hvoraf Maersk som global storspiller beskæftiger i titusindvis. ITF uddelte roserne til Maersk for håndteringen af besætninger på Maersks skibe under pandemien.
På grund af corona har mange tusinde søfolk verden over været forhindret i at forlade deres skibe og i at komme hjem.
Men Maersk har formået at udskifte sine besætninger løbende og får derfor ris for at hjælpe sine søfolk bedst muligt gennem vanskeligheder forårsaget af corona-restriktioner og store begrænsninger på rejsemuligheder verden over, skriver ITF i en pressemeddelelse.
”Maersk har gjort et ekstraordinært arbejde, gået forrest og været godt eksempel for resten af branchen, når det gælder udskiftninger af besætninger i en verden fyldt med problemer og en branche, hvor andre rederier har set mere på egen pengepung og bundlinje end på at hjælpe de søfarende ud af den kattepine corona-krisen har skabt, udtaler Jacqueline Smith, der er Maritim koordinator i ITF.
Men der er også ris til den danske transport-gigant.
Jacqueline Smith peger på, at Maersk risikerer alvorlige ridser i sit omdømme som en ansvarlig virksomhed, efter at Mærk sidste år valgte at engagere sig med ICSTIs Victoria, der driver International Container Terminal (VICT) i Melbourne.
ITF brugte derfor Maersks generalforsamling til at spørge Maersk om, hvorfor skibsgiganten fortsætter med at drive forretning med det kontroversielle terminalselskab, der af de australske fagforeninger er blevet stemplet som en ”bekvemmelighedshavn”, der underminerer de vilkår, der er aftalt i de australske overenskomster.
”Traditionelt har Maersk gode politikker på papir og dermed i de forventninger, der skabes for Maersks leverandører. Derfor er vi overrasket over, at virksomheden synes at have udviklet et blindt punkt, når det kommer til hvad der nu er kendt som Australiens mest aggressive og fagforeningsfjendske containerterminal. Her bakker man ikke op om fagforeninger og kollektive forhandlinger”, siger Jacqueline Smith.
”Maersk har tiltrådt FN’s Global Compact og dermed støtten til kollektive forhandlinger og aftaler. Vi ønsker derfor at se det samme engagement i hele Maersks forsyningskæde, uanset om arbejdstagere er direkte ansat hos Maersk eller ej.
Vi beder derfor Maersk om at stå fast på sine værdier og undgå Vict, indtil terminalen og dets moderselskab ICTSI afslutter deres fjendtligheder over for arbejdere og deres rettigheder. Det spørgsmål vil vi rejse igen overfor Maersks ledelse i de kommende uger, siger Jaqueline Smith.
Kilde: ITF