Kæmper for sin plads med ny gigant-serie
Hvis CMA CGM som vedvarende forlydender vil vide bestiller en ny serie af rekordsættende gigant-skibe på 22.000 TEU vil det være rederiets forsøg på at indhente sine konkurrenter, vurderer Drewry. Cosco-OOCL fusionen sender rederiet ned af ranglisten.
“Trods en lang periode med afholdenhed ser det ud til, at skibsrederes afhængighed af nye store skibe stadig ligger i blodet, siger en researcher fra Drewry i en kommentar nyheden om, at CMA CGM skulle være op vej til at bestille op til ni nye skibe med en kapacitet på 22.000 TEU.
Nok til at gøre dem til verdens største containerskibe.
En så stor ordre af ny kapacitet kunne ses som en trussel mod den meget skrøbelige bedring af fragtmarkedet, der er set igennem det sidste års tid, men det er ifølge Drewry ikke en overvejelse, som den enkelte reder gør sig.
Rederier træffer beslutninger på baggrund af deres egen position. “Fra CMA CGM´s synspunkt står rederiet overfor et fald på rangstigen over de største containerrederier efter fusionen mellem Cosco og OOCL, samtidig med at rederiet mangler top-klasse skibe i forhold til sine nærmeste konkurrenter,” siger Drewry.
“Læg dertil, at de under-beskæftigede værfter sikkert har tilbudt en stor rabat,
så er det let at se, hvordan CMA CGM er blevet overbevist,” hedder det videre.
CMA CGM´s største skibe er i dag i 17.800 TEU-klassen, hvor det selv ejer tre og har tre chartrede skibe. Overfor det står Maersk Line, der i dag råder over 31 egne skibe med en kapacitet på mere end 18.000 TEU.
“På en måde handler det her om, at CMA CGM forsøger at indhente sine konkurrenter. Hvis alle ni skibe bliver bestilt, vil det næsten fordoble CMA CGM´s ordrebog til omkring 425.000 TEU og hjælpe med til at lukke hullet op til de nærmeste rivaler,” siger konsulentfirmaet. Det vil dog alligevel ikke være nok til at generobre 3. pladsen på listen over verdens største containerrederier, tilføjer Drewry.
Drewry konkluderer, at en stigende markedsandel for nogle rederier fortsat er det gældende princip overfor den bredere trend i markedet om at nedbringe gæld:
“Hvor mange rederier, der deler det princip vil afgøre, om industrien kan blive på sporet hen i mod en bæredygtig indtjening, eller vil gentage armlægningerne og tendenserne til overkapacitet fra tidligere”.
Kilde: TradeWinds