Sea Health & Welfare, der har til opgave at fremme de søfarendes velfærd, sikkerhed, sundhed og trivsel, har siden 2019 kørt en kampagne, som sætter fokus på chikane og mobning til søs. Det centrale budskab i “Be a Buddy - not a Bully” kampagnen er, at vi skal passe på hinanden, og at alle har et ansvar for at skabe et sundt og sikkert arbejdsmiljø til søs.
Det overordnede mål er at skabe en handelsflåde, hvor der er plads til alle - uanset køn, etnicitet, hudfarve, seksuel orientering, religiøs overbevisning m.m.
Er I tilfredse med kampagnen?
”Jeg synes at vi er kommet bredt ud, og at mange kender kampagnens budskab - så på den måde er vi tilfredse. Men vi har jo ikke statistikker eller andet der dokumenterer, om kampagnen har virket ude på skibene”, siger Anna Bergmark, konsulent i Sea Health & Welfare, til Maritime Danmark.
Som et led i “Be a Buddy - not a Bully” blev der sendt en kampagnepakke med vejledning, plakater og andet materiale ud til samtlige skibe under dansk flag, for at skabe opmærksomhed omkring krænkende adfærd til søs.
Samtidig blev der oprettet en Helpline, som søfarende anonymt kan ringe til for at få råd og støtte til at håndtere krænkende adfærd.
Har der været mange henvendelser på Helplinjen?
”Der har ikke været helt så mange henvendelser på Helplinjen - måske 15 i alt. Men for os er det ikke et succeskriterie, at der er en hel masse henvendelser, fordi en del af vores budskab er, at vi gerne vil have, at man får løst problemerne om bord, hvis man føler sig mobbet eller krænket - at man snakker med nogen om bord eller i rederiet, og at bliver løst den vej rundt”, siger Anna Bergmark.
Kommer der stadig henvendelser?
”Ja, det gør der. Men langt hovedparten af de henvendelser vi har fået, er kommet ind via e-mail. Man føler sig måske lidt mere tryg ved at maile, frem for at ringe”.
”Nogle henvendelser svarer vi selv på, mens vi i andre tilfælde tilbyder psykologhjælp. Man kommer ikke til at tale direkte med en psykolog, men vi giver oplysningerne videre, og så kontakter psykologen den pågældende. Hvad der herefter sker, er vi ikke inde over. Det foregår alene mellem den pågældende og psykologen”, siger Anna Bergmark.
Har kampagnen en udløbsdato?
”Så længe der bliver ved med at være interesse, og der er god feedback på værktøjerne, så tror jeg at vi fortsætter. Måske bliver vi ikke ved med at reklamere så aktivt for kampagnen, men vi vil fortsat have materialerne liggende. Så længe vi oplever, at der er problemer til søs, så er kampagnen stadig relevant”.
Hvad er dit overordnede indtryk af situationen ude på skibene?
”Mit personlige indtryk, når jeg snakker med skibene eller er ude at besøge dem er, at der er stor forskel. Der er nogle skibe, hvor der er en dårlig tone, og hvor der fortsat er brug for, at vi kører den her kampagne. Og så er der andre, og det er de fleste, hvor de har rigtig godt styr på det. Hvis jeg skal sige noget overordnet, så er det måske, at de skibe hvor der ikke er en fast besætning, hvor der er en meget stor udskiftning, der kan det være mere vanskeligt at videregive og fastholde en god kultur”.
Krænkende adfærd til søs kan være mange ting: mobning, chikane og andre former for krænkelser - herunder også seksuelt krænkende handlinger.
Søfartsstyrelsen er på vegne af Erhvervsministeriet i gang med en omfattende undersøgelse af omfanget af krænkelser til søs i den danske handelsflåde. Det vides endnu ikke hvornår resultatet af undersøgelsen offentliggøres.