Kapring: Situationen er på vej ud af kontrol
Rederierne gør, hvad de kan for at beskytte sig, når de sejler i de usikre farvande ved for Afrika, men de har nået grænsen for, hvad de selv kan gøre, fastslår Danske Rederier i en kommentar til angrebet på et norsk skib lørdag og kidnapningen af kaptajnen og otte besætningsmedlemmer.
De filippinske søfolk ombord på fragtskibet Bonita fra det norske rederi JJ Ugland er langtfra de første, der er blevet kidnappet fra skibe i Guineabugten. I de tre første kvartaler i år er den skæbne overgået 29 søfolk, og det gør området til det farligste i verden.
”Vores medlemmer gør, hvad de kan for at beskytte sig, når de sejler i de usikre farvande vest for Afrika, men de har nået grænsen for, hvad de selv kan gøre. Og weekendens kapring viser jo desværre med alt tydelighed, at situationen er på vej ud af kontrol. Derfor er det utroligt vigtigt, at de vestafrikanske lande sammen med det internationale samfund sætter massivt ind for at højne sikkerheden i området,” siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier.
Ifølge den seneste kvartalsrapport fra International Maritime Bureau, IMB, er 86% af de globale kidnapninger og 82% af de samlede gidseltagninger er registreret i det område.
Det norske skib blev angrebet lørdag morgen, da det lå for anker i Guineabugten ca. 15 km. ud fra kysten i Benin.
Danske rederier har 10 pct. af deres aktiviteter i Afrika.
Kilde: Danske Rederier