Katastrofalt tvillingeslæb gav bøde
Maersk Supply Service har accepteret en bøde på 150.000 kr. for at have brudt den danske lovgivning om sikkerhed til søs i forbindelse med rederiets mislykkede tvillingeslæb af Maersk Searcher og Maersk Shipper i december 2016. De ubemandede skibe sank 60 sømil ud for fransk kyst.
De to udtjente skibe var under tvillingeslæb af Maersk Battler mod Tyrkiet for at blive hugget op, da de forliste og sank på grund af de skader, de havde fået ved at hugge mod hinanden i det hårde vejr.
Havarikommissionen
konkluderede i 2017 bl.a., at forliset var en konsekvens af utilstrækkelig risikovurdering fra rederiets side, og det var efterfølgende Søfartsstyrelsen, der meldte Maersk Supply til politiet for overtrædelse af lovgivningen omkring søsikkerhed.
“Det er en beklagelig sag, som vi har taget meget seriøst fra starten. Vi har arbejdet tæt sammen med de franske og danske myndigheder for at afbøde konsekvenserne af hændelsen samt hjælpe med at afdække årsagerne. Vi tager politiets konklusion i efterforskningen til efterretning og accepterer bøden,” udtaler Steen S. Karstensen, CEO i Maersk Supply Service.
I Havarirapporten, der førte til politianmeldelsen hedder det bl.a. at Maersk Suppy Service: - valgte en kontroversiel slæbemetode - brugte gamle og for små fendere (mellem Maersk Searcher og Maersk Shipper) - ikke reagerede, da fenderne blev tabt i Den Engelske Kanal, eller da de franske myndigheder fik rapporter om skaderne på skibene under slæb, - ikke reagerede på forandringer i vejret.
Maersk Supply Service indgik i februar 2017 en aftale med de franske myndigheder om at tømme brændstoftankene på de to sunkne fartøjer og efterfølgende tjekke skibene og havmiljøet i en radius på 50 meter om skibene to gange årligt i tre år. Der er ikke fundet forurening ved disse tjek, oplyser Maersk Supply Service.
Radio 24syv kom i efteråret 2019 i besiddelse af en video, der viser skibenes forlis. Se eller gense den her.