Kina indstillet på grønt lys for P3 Netværk
P3 alliancen ser ud til ikke at få problemer med godkendelse fra de kinesiske myndigheder, da landet ikke ser noget troværdigt alternativ, der kan løse opgaven med transporten af landets eksportvarer. Man vil derfor sandsynligvis følge USA og Europa og godkende alliancen.
”Det er på vej alligevel. Det er uundgåeligt. Det er ikke i regeringens egen interesse at bekæmpe P3”, siger en velplaceret kinesisk linjefartsekspert til TradeWinds. Kilden, der også har et tæt indblik i kinesisk politik, udtrykker synspunkter, der ikke er repræsentative, og ønsker ikke at blive nævnt ved navn eller oplyse arbejdsgiver.
Insidere i den kinesiske linerindustri forventer, at Beijings lovgiverne vil godkende det P3 netværket, da landets containerskibsrederier er for svage til at give dem et troværdigt alternativ.
Kina har, sammen med Sydkorea, endnu ikke givet sin officielle godkendelse til den operationelle alliance, der betyder samarbejde mellem verdens tre største aktører på de vigtigste ruter. USA har allerede godkendt P3, der ikke ses som en trussel mod konkurrencen og i sidste uge gjorde EU-Kommissionen det også klart, at man ikke ville lægge hindringer i vejen.
Maersk har fortalt TradeWinds, at en kinesisk myndighedsgodkendelse er en ufravigelig betingelse for P3 bliver til virkelighed. Feedersystemer, med anløb af havne fra Singapore til Busan i Korea, er ikke et bæredygtigt alternativ til direkte anløb af kinesiske havne.
Et kinesisk ja ser mere end sandsynligt ud. Noget fodslæberi kan dog forventes. Dette bør dog ikke give alvorlige problemer for P3 samarbejdet, da branchen ikke længere drevet af samme desperation som for et år siden.
Politisk vil Kinas behov, som storeksportør af forarbejdede varer, rangere højere end landets behov for at transportere disse ladninger på egne skibe, siger kilden til TradeWinds.
Oven i det kommer, at Kinas tre største containerskibrederier, der alle er statsejede, i øjeblikket er alt for økonomisk trængte til alvorligt at udfordre alliancen, som er ledet af Maersk Line og omfatter MSC og CMA CGM.
Kilde: TradeWinds