Kina køber dansk skibsdesign
Det danske skibsingeniørfirma OSK-ShipTech har skrevet kontrakt med Guangzhou Shipyard International (GSI) om at designe to plus to luksuriøse RoPax færger til det italienske rederi Moby, der driver en række ruter på Middelhavet.
“På verdensplan er der tale om en på alle måder betydelig færgeordre i RoPax-markedet. At OSK-ShipTech er med ombord i en kontrakt af denne størrelse er noget, vi er utrolig stolte af, og det viser, at vi nu er blandt de skibsdesignere globalt, der spiller med om verdens største designprojekter,” siger CEO i OSK Group, Jacob Thygesen.
Ifølge selskabet, der har kontorer i Aarhus og København, er det et mangeårigt samarbejde med såvel det kinesiske værft som rederiet, der nu giver bonus i form af deltagelse i projektet.
”To af vores to største kunder laver nu forretning sammen, så for os er der tale om et drømmescenarie, hvor der med afsæt i tidligere projekter og succesfuldt samarbejde bliver peget på os som designer. Projektet er signifikant, og ordren er en fantastisk anledning til at bringe vores kompetencer, værftets styrke og rederiernes mange års samlede erfaring i spil,” siger CCO i OSK Group, Anders Ørgaard.
RoPax-færgerne får hver en kapacitet på næsten 3800 lanemeter og plads til i alt 2.500 gæster. Teknologisk bliver færgerne LNG-Ready og med de seneste teknologier for energiudnyttelse.
Den første færge skal ifølge planen leveres til rederiet i 2022.