Krise får Gemini-alliance til at overveje alternativ rute
Efter den amerikanske godkendelse af den nye Gemini-alliance mellem Maersk og Hapag-Lloyd offentliggør de to rederier nu flere detaljer om det kommende netværk. Men urolighederne i Det Røde Hav betyder, at alliancen har et alternativ parat.
Den nye alliance er blandt andet skabt med et mål om at sikre en industri-ledende pålidelighed på mere end 90 pct. Men med houthiernes fortsatte angreb på civile skibe i Det Røde Hav kan målet synes svært at nå, hvis netværket skal lægge øst-vest ruterne gennem Suez-kanalen.
Derfor arbejder Maersk og Hapag-Lloyd nu med et alternativ, hvor alliancens skibe i stedet skal sejle syd om Afrika.
Det vil kræve omkring 340 deltagende skibe med en samlet kapacitet på 3,7 mio. teu, der skal betjene i alt 59 services i stedet for de ca. 300 skibe med en kapacitet på 3,4 mio. teu, der er nødvendige for at betjene ruterne, hvis turen igen kan gå gennem Det Røde Hav og Suez-kanalen, oplyser Maersk i en pressemeddelelse.
“Vi ser frem til at lancere vores komplet redesignede netværk næste år, og vi er glade for at kunne genbekræfte, at vores pålideligheds-mål forbliver uændret, uanset hvilket netværk vi ender med at indfase. Vi tror, at vores samarbejde vil hæve baren for pålidelighed til fordel for vores kunder og sætte en ny meget høj standard for industrien,” udtaler Vincent Clerc, CEO i A.P. Møller - Maersk.
Gemini Cooperation vil i oktober 2024 annoncere, hvilken af de to muligheder, man man forventer at implementere i februar 2025, hedder det i meddelelsen.
-emte