Kunder straffer høj CO2-udledning
Den grønne dagsorden begynder nu at smitte negativt af på de containerrederier, der ikke forsøger at begrænse CO2-udledningen. Kuehne+Nagel oplever nu for første gang, at kunder afviser at benytte rederier, der rangeres dårligt på transportgigantens liste over CO2-udledning.
Kuehne+Nagel er begyndt at rangere rederier, der betjener øst-vest ruterne, i forhold til deres udledning af CO2. Skibene rangeres fra grøn - dem med de laveste udledninger - over orange til rød for de skibe, der udleder mest. Og nogle kunder afviser nu at benytte skibe, der er har fået et rødt stempel, siger
Otto Schacht, der er executive vice president for sealogistics i Kuehne+Nagel.
I selskabets rangering af, hvilke skibe der er de mindst udledende, er deres størrelse og alder en afgørende faktor. Et nyt 20.000 teu containerskib er meget renere end et 10 år gammelt skib med en kapacitet på 5.000 teu, når de konkurrerer på den samme rute, skriver Schacht i et Linkedin-opslag.
K+N nævner ikke specifikke kunder, der går efter de mindst udledende skibe, men Ikea har tidligere været nævnt som et af de selskaber, der går efter transportører med det laveste klima-aftryk.
K+N begyndte at måle på skibenes CO2-udledninger sidste år, opgjort i forhold til CO2-udledning pr. transporterede container pr. kilometer.
Nyere målinger viser her, at en Stillehavs-service, der benytter et 14.000 teu stort skib fra Maersk eller Ocean Alliance, kommer ud med en CO2 udledning på mindre end 50 gram pr. km.
I kontrast hertil er et mindre sub-panamax fartøj, opereret at Matson´s Kina-Long Beach Express service, der udledte 90 gram CO2 pr. container-kilometer.
Kilde: TradeWinds