Leverandørkrav afvist i OW-sag
En amerikansk domstol har for tredje gang afvist kravet fra en leverandør af bunkerolie, der havde et krav på et skib på grund af brændstof, der var købt lige inden OW Bunker gik konkurs i november 2014. Den aktuelle afgørelse vedrører brændstof leveret til det 5.550 TEU store containerskib YM Success, der tilhører taiwanesiske Yang Ming Marine.
Den fysiske leverandør Bunker Holdings lagde sag an, da selskabet mente, at Yang Ming Marine skyldte dem 1,89 millioner dollar for brændstof leveret via et søsterselskab til OW Bunker.
Bunker Holdings tog arrest i YM Success i december 2014, men skibet blev dog frigivet kort tid efter.
Ifølge den amerikanske domstols afgørelse, skulle OW i Fjernøsten have optrådt som forhandler overfor Yang Ming for, at Bunker Holdings kunne have en tilbageholdelsesret. Eller rederiet skulle alternativt have bedt OW om at bruge Bunker Holdings til den fysiske levering af brændstof i Nakhodka, Rusland. Imidlertid har Bunker Holdings ikke kunnet påvise nogle af delene.
Der har i lang tid blandt rederierne været bekymring for, at rederier og operatører kunne komme til at betale to gange for leveret bunkerolie. Bekymringen er opstået efter, at den britiske højesteret i forbindelse med produkttankskibet Res Cogitans afgjorde, at det er ING Bank, der som befuldmægtiget i forbindelse med boet efter OW Bunker, har krav på at modtage betalingen for bunkerolie leveret til rederierne.
Kilde: TradeWinds