LNG for alvor på dagsordenen i Østersøen
Forudsætningerne for øget brug af flydende naturgas som brændstof har været diskuteret på et symposium i Karlshamn som led i MarTech LNG-projektet, som er et EU-finansieret projekt. Flere havne i Østersøområdet overvejer at investere i LNG-faciliteter.
Indtil nu har syv havne i Østersøområdet lanceret planer om at investere i LNG. Det drejer sig om Aarhus, CMP, Helsingborg, Stockholm, Turku, Helsinki og Tallinn, men flere andre havne i området overvejer det.
MarTech-projektet går dog ud på mere end at planlægge faciliteterne. Der er brug for træning og uddannelse i havnene, og der er usikkerhed om partnerskabet mellem havne og myndigheder, når det kommer til LNG. Det var noget af det, der blev diskuteret på symposiet.
Lige nu er der ikke ret mange LNG-skibe, men om seks år anslås det, at der vil være 1.000 skibe, drevet af LNG, og 10 år senere vil det være fem gange så mange.
Blandt de flere og flere rederier, der bestiller LNG-drevne skibe, finder man svenske Terntank, der har afgivet bestilling på i alt fire LNG-drevne produkttankskibe. Og Fjord Line har ikke bare afgivet bestilling, men har også taget to nye cruisefærger i brug, som sejler på LNG.
Kilde: World Maritime News