LNG som brændstof til nærskibsfart
Norske Sea Cargo bliver det første rederi der tager naturgas i brug som brændstof i nærskibsfarten. Rederiet har bestilt to nye LNG drevne ro/ro fragtskibe i Indien. Det første skib leveres i år, det andet næste år.
Rederiet, der har hjemme i Bergen, bestilte oprindelig fire nye ro/ro skibe med traditionelle dieselmotorer, men rederiet har nu ændret orden på de to sidste skibe, så de i stedet anvender LNG som brændstof.
Rolls-Royce, der skal levere motorerne, har hjulpet rederiet med at ændre designet og skibenes specifikationer.
De to LNG drevne ro/ro skibe er 132,8 meter lange og haren tonnage på 5.600 DWT.
Gassen opbevares i to vakuumisolerede tanke. Tankene fylder godt op, og reducerer dermed lastkapaciteten. Til gengæld bliver driftsomkostningerne lavere.
De to LNG drevne skibe er noget dyrere at bygge end deres traditionelle søsterskibe. Meromkostningen ligger på omkring 10-12 millioner norske kroner pr. skib. En udgift som rederiet får dækket 60-70 procent af i den norske NOx-fond.
Til gengæld for merudgiften reduceres Ox-udslippet markant, og CO2-udslippet reduceres med omkring 25 procent i forhold til en dieselmotor. Sod og svovludslippet er nul.
Kilde: Tu.no