Maersk: 3 brændstoffer vejen til 0-udledning
Alkohol, biometan og ammoniak er de tre brændstoffer, der ifølge Maersk og Lloyd´s Register er værd at satse mest på for at fjerne udledningen af drivhusgasser fra de helt store, oceangående skibe. Ifølge Maersk vil de største udfordringer være at finde på land.
Maersk har sat sig for at være markedsleder inden for skibsfarten i forhold til at reducere udledningen af drivhusgasser. Og et nyligt studie gennemført af Maersk i samarbejde med Lloyd´s Register viser ifølge rederiet, at alkohol, biometan og ammoniak ud fra en markedsfremskrivning er de bedst egnede, hvis målet om en klimaneutral skibsfart skal nås.
“Den største udfordring er ikke på havet, men på land,” siger Søren Toft, COO i Maersk. “De teknologiske ændringer inde i skibene er små sammenlignet med de massive innovative løsninger og brændstoftransformationer, der må opfindes for at producere og distribuere bæredygtige energikilder i en global skala. Vi skal have et kommercielt levedygtigt og klimaneutralt skib i drift om 11 år fra nu,” siger Søren Toft.
Omkostningerne forbundet med at udnytte de tre brændstoffer er ifølge Maersk nogenlunde den samme, men de indebærer forskellige udfordringer og muligheder.
“Det er for tidligt at udelukke noget fuldstændigt, men vi er sikre på, at disse tre er det rigtige sted at starte. Dér vil vi bruge 80 pct af vores fokus på og benytte de sidste 20 pct. på andre muligheder,” siger Søren Toft.
Ifølge Maersk og Lloyd´s Register er det usandsynligt, at batterier og brændselsceller for nærværende kommer til at spille en rolle, når det handler om en kommercielt levedygtig og kulstofneutral fremdrift af de helt store, oceangående skibe.
Kilde: Maersk