Maersk bundlinje brager frem i 3. kvartal
Maersk kommer ud af tredje kvartal med et overskud på 520 mio. dollar og en stigning i driftsindtjeningen (EBITDA) på 200 mio. dollar til 1,656 mia. dollar. Det sker trods et lille fald i kvartalets omsætning i forhold til samme periode i fjor.
I forvejen var forventningerne skruet op efter A.P. Møller - Maersk´s opjustering af driftsindtjeningen (IBITDA) for hele året fra 5 mia. dollar til mellem 5,4 og 5,8 mia. dollar i oktober.
"Tredje kvartals driftsresultat er forbedret til trods for lavere vækst i verdensøkonomien, der førte til en lavere efterspørgsel på containerfragt. Desuden leverer vi stærke frie pengestrømme og et
afkast på den investerede kapital på 6,4 pct., affødt af et stærkt resultat i vores operation i Ocean, højere overskudsgrad i terminalerne og fremgang i indtjeningen i logistikforretningen.
De solide resultater i tredje kvartal, sammenholdt med hvordan vi ser den resterende del af 2019, gør, at vores forventninger til indtjeningen for hele året stiger, som også tidligere udmeldt. Vi fortsætter med at fokusere på lønsomhed og frie pengestrømme både i Q4 og ind i 2020.
Jeg er tilfreds med udviklingen af transformationen i Mærsk, hvor vi hele tiden gør fremskridt, også når det gælder den vigtige digitale omstilling og væksten i vores landbaserede logistikprodukter og terminalforretning,” siger Søren Skou, CEO i A.P. Møller - Maersk i en kommentar til kvartalsregnskabet.
Maersk fastholder altså forventningerne til helårsresultatet, selvom selskabet forudser en mindre gennemsnitlig vækst i containermarkedet, der forventes at komme til at ligge på 1-2 pct. for hele året mod tidligere 1-3 pct.
"Den organiske vækst i Ocean forventes at ligge på linje eller end smule under den gennemsnitlige markedsvækst," skriver Maersk i sin guidance for 2019.
Bundlinjen for 3. kvartal på 520 mio. dollar ligger markant over analytikernes forventninger og er hele 739 mio. dollar bedre end i samme kvartal i fjor, hvis man alene sammenligner med de fortsættende forretninger, der sidste år gav et underskud på 219 mio. dollar justeret i forhold til IFRS16 for sammenligningens skyld.
Kilde: Maersk