Maersk-chef: Vi har et godt stykke vej igen

All The Way - sådan lyder et Maersk slogan. Danmarks største selskab er godt på vej med sin strategi om at blive en verdensledende integreret transport og logistik virksomhed, der vil servicere sine kunder hele vejen fra producenten til slutkunden. Men der er fortsat langt igen, siger Ditlev Blicher, der er medlem af topledelsen og har ansvaret for aktiviteterne i Asian Pacific.

Ditlev Blicher, Chef for Maersk i Asian-Pacific og medlem af topledelsen.. Foto: Maersk

Maersk har for nylig indrettet sig i nye lokaler i Singapore. På en af glasvæggene fortælles historien om A.P. Møller - Maersk´ aktiviter i den lille østat. 

Maersk plottede første gang Singapore ind som en destination i 1929. Siden er aktiviteterne blevet udvidet år for år, hvilket har gjort Maersk til en af de absolut største spillere indenfor shipping i Singapore.

Maersk-strategien om at blive en verdensledende integreret transport og logistik virksomhed har blot øget tilstedeværelsen i Singapore med købet i 2021 af Asiens førende logistikvirksomhed, LF Logistics, der i april blev rebrandet til Maersk.

Mens Maersk bestyrelsen og top-management har holdt snuden i sporet med hensyn til at eksekvere på strategien fra 2016, har omverdenen måske ikke altid helt forstået rejsen. Flere aktieanalytikere har i hvertfaldt ofte stillet kritiske spørgsmål til strategien.

Købet af LF Logistics var et væsentligt skridt på vejen for Maersk, der vil gøre op med den måde, de globale forsyningskæder har fungeret på, fortæller Ditlev Blicher til Maritime Danmark.

“Vi har set, hvordan forsyningskæderne begynder at fejle - ikke mindst i forbindelse med Covid. Der har manglet løsninger til at håndtere den stigende volatilitet på området, hvad enten volatiliteten er drevet af teknologisk udvikling eller geopolitiske forandringer.

Vi har set, at hvert led i forsyningskæderne er blevet optimeret i forhold til omkostninger, men ikke i forhold til værdi.

Vi tror, at dette miljø med øget volatilitet er kommet for at blive - og formentlig vil accelerere yderligere. Derfor mener vi ikke, at den måde forsyningskæderne drives på i dag er egnet til formålet. Ikke mindst omkring løftet om digitalisering. 

I en normal forsyningskæde er der i dag typisk tusindvis af forskellige spillere, der bidrager. Og de er ikke rigtig forbundne på nogen meningsfuld måde. Og spillerne er så at sige ikke enige om et fælles sprog eller en bestemt platform. Og det hæmmer muligheden for virkelig at gennemføre løftet om digitalisering.

“Vi mener, vi kan løse det ved at integrere de fysiske flow af forsyningskæden med det digitale flow. Ved at integrere og forenkle vores produkter til vores kunder kan vi bidrage til at gøre det mere enkelt for dem at nå slutkunderne,” forklarer Ditlev Blicher og fortsætter:

Kilde Maersk.. Foto: Maersk

Det bedste eksempel jeg kan give på, hvad det er, vi arbejder hen i mod, er en integrator som f.eks FedEx.

“Du går til FedEx med et dokument, der skal sendes fra Singapore til Buenos Aires. Du kan vælge mellem forskellige produkter og snupper en 3-dages levering. Du afleverer dokumentet, og så ved ud, at i langt langt de fleste tilfælde bliver dokumentet leveret inden for tre dage. 

Men du aner ikke hvilken rute, dokumentet kommer ud på. Om det kommer forbi Memphis eller Liege. Måske er der en snestorm et eller andet sted på ruten. Alt kan ske. Men det netværk tilpasser sig for alligevel at levere det produkt, du købte.

Som kunde ved du, hvad du har købt og du kan stole på, at dokumentet bliver leveret, og der er ingen overraskelser på omkostningssiden.”

“Det er sådan en integrator vi er i gang med at bygge - men for alle typer af produkter, der kan puttes i en container”.

Opgaven er selvsagt enorm. 

Så hvor langt er Maersk på rejsen?

“Det er et rigtig godt spørgsmål, som det er svært at sætte et tal på. Men jeg vil gætte på, at vi er 40 pct. af vejen. Vi er stadig i en opbygningsfase, men fra vi startede - hvor det hele blot var en idé - har vi i de sidste to år virkelig accelereret udviklingen.

Vi oplever at kunder kommer til os og siger, at den gamle måde, forsyningskæderne virker på, ikke duer mere. De skal gentænkes. Mange forretninger, der ikke rigtig var kommet i gang med e-handel, er gået ned under covid, fordi forsyningskæderne faldt fra hinanden og varerne udeblev.

Jeg tror, at vi i løbet af de næste par år vil blive en betydelig differentiator i markedet, selv om vi fortsat vil have et stykke vej at gå,” siger Ditlev Blicher.

Men målet ligger fast. Maersk vil fortsat “All The Way”.

Læs også Tema-historien om World Gateway - den store lagerfacilitet i Singapore, som Maersk blev ejer af ved købet af LF Logistics - der bl.a. er midtpunkt for distribution vin og spiritus fra førende huse til lande i Asien.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Dansk shipping i Singapore

Singapore er det vigtigste shippingcenter i verden. Vil man gøre sig gældende i shipping, er det vigtigt at være til stede i Singapore. Derfor er rigtig mange maritime danske virksomheder repræsenteret i Singapore, via egne kontorer eller dattervirksomheder. Maritime Danmark har besøgt Singapore, og sætter i dette TEMA spot på et par af de danske virksomheder, og giver samtidig et overblik over den samlede danske tilstedeværelse.

Relateret indhold

18.12.2024Maritimedanmark.dk

Monjasa på vej med LNG-bunkering i Forenede Arabiske Emirater

18.12.2024Maritimedanmark.dk

Wrist Ship Supply køber op i Brasilien

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Maersk åbner gigantisk lager i Frankrig

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Smålandsfarvandet kan blive ny nationalpark

09.12.2024Maritimedanmark.dk

Niels Brock-elever vendt hjem fra praktikophold

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Slut med unødigt bureaukrati i tyske havne

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Bunker Holding fyrer og hyrer i ledelsen

20.11.2024MARPRO Group

Sponseret

En travl efterårssæson hos MARPRO Group!

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark