Maersk-chef: Vi har et godt stykke vej igen
All The Way - sådan lyder et Maersk slogan. Danmarks største selskab er godt på vej med sin strategi om at blive en verdensledende integreret transport og logistik virksomhed, der vil servicere sine kunder hele vejen fra producenten til slutkunden. Men der er fortsat langt igen, siger Ditlev Blicher, der er medlem af topledelsen og har ansvaret for aktiviteterne i Asian Pacific.
Maersk har for nylig indrettet sig i nye lokaler i Singapore. På en af glasvæggene fortælles historien om A.P. Møller - Maersk´ aktiviter i den lille østat.
Maersk plottede første gang Singapore ind som en destination i 1929. Siden er aktiviteterne blevet udvidet år for år, hvilket har gjort Maersk til en af de absolut største spillere indenfor shipping i Singapore.
Maersk-strategien om at blive en verdensledende integreret transport og logistik virksomhed har blot øget tilstedeværelsen i Singapore med købet i 2021 af Asiens førende logistikvirksomhed, LF Logistics, der i april blev rebrandet til Maersk.
Mens Maersk bestyrelsen og top-management har holdt snuden i sporet med hensyn til at eksekvere på strategien fra 2016, har omverdenen måske ikke altid helt forstået rejsen. Flere aktieanalytikere har i hvertfaldt ofte stillet kritiske spørgsmål til strategien.
Købet af LF Logistics var et væsentligt skridt på vejen for Maersk, der vil gøre op med den måde, de globale forsyningskæder har fungeret på, fortæller Ditlev Blicher til Maritime Danmark.
“Vi har set, hvordan forsyningskæderne begynder at fejle - ikke mindst i forbindelse med Covid. Der har manglet løsninger til at håndtere den stigende volatilitet på området, hvad enten volatiliteten er drevet af teknologisk udvikling eller geopolitiske forandringer.
Vi har set, at hvert led i forsyningskæderne er blevet optimeret i forhold til omkostninger, men ikke i forhold til værdi.
Vi tror, at dette miljø med øget volatilitet er kommet for at blive - og formentlig vil accelerere yderligere. Derfor mener vi ikke, at den måde forsyningskæderne drives på i dag er egnet til formålet. Ikke mindst omkring løftet om digitalisering.
I en normal forsyningskæde er der i dag typisk tusindvis af forskellige spillere, der bidrager. Og de er ikke rigtig forbundne på nogen meningsfuld måde. Og spillerne er så at sige ikke enige om et fælles sprog eller en bestemt platform. Og det hæmmer muligheden for virkelig at gennemføre løftet om digitalisering.
“Vi mener, vi kan løse det ved at integrere de fysiske flow af forsyningskæden med det digitale flow. Ved at integrere og forenkle vores produkter til vores kunder kan vi bidrage til at gøre det mere enkelt for dem at nå slutkunderne,” forklarer Ditlev Blicher og fortsætter:
Det bedste eksempel jeg kan give på, hvad det er, vi arbejder hen i mod, er en integrator som f.eks FedEx.
“Du går til FedEx med et dokument, der skal sendes fra Singapore til Buenos Aires. Du kan vælge mellem forskellige produkter og snupper en 3-dages levering. Du afleverer dokumentet, og så ved ud, at i langt langt de fleste tilfælde bliver dokumentet leveret inden for tre dage.
Men du aner ikke hvilken rute, dokumentet kommer ud på. Om det kommer forbi Memphis eller Liege. Måske er der en snestorm et eller andet sted på ruten. Alt kan ske. Men det netværk tilpasser sig for alligevel at levere det produkt, du købte.
Som kunde ved du, hvad du har købt og du kan stole på, at dokumentet bliver leveret, og der er ingen overraskelser på omkostningssiden.”
“Det er sådan en integrator vi er i gang med at bygge - men for alle typer af produkter, der kan puttes i en container”.
Opgaven er selvsagt enorm.
Så hvor langt er Maersk på rejsen?
“Det er et rigtig godt spørgsmål, som det er svært at sætte et tal på. Men jeg vil gætte på, at vi er 40 pct. af vejen. Vi er stadig i en opbygningsfase, men fra vi startede - hvor det hele blot var en idé - har vi i de sidste to år virkelig accelereret udviklingen.
Vi oplever at kunder kommer til os og siger, at den gamle måde, forsyningskæderne virker på, ikke duer mere. De skal gentænkes. Mange forretninger, der ikke rigtig var kommet i gang med e-handel, er gået ned under covid, fordi forsyningskæderne faldt fra hinanden og varerne udeblev.
Jeg tror, at vi i løbet af de næste par år vil blive en betydelig differentiator i markedet, selv om vi fortsat vil have et stykke vej at gå,” siger Ditlev Blicher.
Men målet ligger fast. Maersk vil fortsat “All The Way”.
Læs også Tema-historien om World Gateway - den store lagerfacilitet i Singapore, som Maersk blev ejer af ved købet af LF Logistics - der bl.a. er midtpunkt for distribution vin og spiritus fra førende huse til lande i Asien.