Maersk fortsætter med at tabe markedsandele
Maersks strategi om at satse på rentabilitet frem for volumen, fortsætter med at koste rederiet markedsandele på containermarkedet. Maersk er - ifølge en analyse foretaget af Sea-Intelligence for Finans - nu nede på en markedsandel på 13,6 procent.
Da Maersk den 1. december 2017 overtog det tyske containerrederi Hamburg Süd for godt 30 milliarder kroner, voksede Maersks markedsandel fra 12,8 procent til 20,4 procent. I dag, mindre end seks år senere, er Maersks markedsandel stort set den samme som før købet af Hamburg Süd.
”Hvis de kommer derned igen, har Mærsk fuldstændig tabt hele Hamburg Süd-volumen. Det er ikke et signal, man har lyst til at sende”, siger Niels Madsen, direktør i Sea-Intelligence, til Finans.
Omvendt ville Maersk være et meget mindre containerrederi i dag, hvis ikke man havde købt Hamburg Süd til i 2017.
Om strategien om at fokusere på rentabilitet er fornuftig, kan man strides om, en kendsgerning er det dog, at Maersk har haft en gigantisk indtjening de seneste år. En indtjenings der dog formentlig havde været endnu større, hvis rederiets havde bevaret sin markedsandel.
Det er især MSC der er spurtet fra Maersk, og nu er verdens største containerrederi. Men verdens tredje største containerrederi CMA CGM vokser hurtigere end Maersk, og har kurs mod at overhale det danske containerrederi og sende det ned på tredjepladsen over verdens største containerrederier.
Maersk har ikke ønsket at kommentere tabet af markedsandele overfor Finans.