Maersk kan sole sig i rate-rekorder
For 11. uge i træk steg spotraterne i sidste uge på at få fragtet containere fra Kina til resten af verden til nye rekordhøjder. Og stigningen var med 21,5 pct. størst på Asien-Europa ruterne, hvor Maersk sammen med MSC dominerer, viser Shanghai Containerized Freight Index (SCFI).
Med stigningen på 21,5 pct. kostede det i sidste uge 3.797 dollar for at få transporteret en tyve-fods container fra Kina til Europa.
Fragtraternes himmelflugt gavner ikke mindst Maersk, der kan afslutte corona-året 2020 med rekordhøje indtægter fra Asien-Europa ruterne, hvor spotraterne er tredoblet på blot syv uger.
Maersk har trods pandemien opjusteret forventningerne til driftsindtjeningen for hele 2020 tre gange til nu 8,0-8,5 mia. dollar - svarende til 49-52 mia. kr. Og med de fortsat rekordhøje rater må det forventes, at det endelige resultat vil ligge i den høje ende.
Lars Jensen, SeaIntelligence Consulting har tidligere peget på, at den reelle pris for at få transporteret en container endda ofte er højere, end SCFI indikerer, når alle tillæg medregnes. I midten af december, hvor prisen for at få fragtet en tyve-fods container fra Asien til Nordeuropa lå på knap 3.000 dollar var der ifølge Lars Jensen eksempler på, at der blev betalt op til 10.000 dollar for en enkelt 40-fodscontainer.
De høje rater begrundes fortsat med en enorm efterspørgsel kombineret med bl.a. mangel på containere og overbelastning i havnene, mens afskibere og speditører klager over, at rederierne udnytter situationen til at skrue priserne op.
Redaktionen