Maersk konkurrent i blockchain test
Den første container er nu succesfuldt blevet sendt fra Sydkorea til et Samsung SDS lager i Tilburg via havnen i Rotterdam på basis af online-betaling, dokumenthåndtering og track-and-trace oplysninger, der alle lå integrerede på den blockchain-baserede platform DELIVER.
De tre parter bag platformen DELIVER, Samsung SDS, banken ABN AMRO og Port of Rotterdam, betragter forsendelsen som et proof-of-concept der viser, at platformen kan understøtte cross-supply-chain og end-to-end gennemsigtighed for transporter via containerskibe, lastbiler og indlandsskibsfragt og samtidig effektivisere adgangen til finansiering.
De første forsendelser, der er blevet gennemført ved brug af platformen, gav os en god indsigt i mulighederne for en stor-skala implementering. Som modtager af fragten havde vi gavn af information i realtid og en tidligere mulighed for at se den digitaliserede fragtdokumentation. Vi kan redesigne vores processer mere effektivit, så vi kan handle ud fra realtidsbegivenheder og pålidelige data,” siger Robert van der Waal, der er vicedirektør for Samsung SDS, DE/CIS, DELIVER, ifølge World Maritime News.
Efter at have afsluttet proof-of-concept fasen, har de tre parter nu underskrevet en aftale om en udvidet samarbejdsaftale for den næste fase af DELIVER-projektet.
Målet i den næste fase er at gennemføre pilotprojekter med flere afskibere fra forskellige industrier på forskellige handelsruter. Det ultimative mål er at skabe en åben, uafhængig og global shipping platform baseret på blockchain, skriver World Maritime News.
Dermed er målet nogenlunde det samme som Maersk og IBM ønsker med deres TradeLens platform, der allerede er i drift og fornylig fik tilslutning fra MSC og CMA CGM. Det betyder, at TradeLens nu repræsenterer rederier, der samlet set sidder på op mod halvdelen af det globale containermarked.
Kilde: World Maritime News