Maersk Product Tankers leverer rekord
Med et overskud på godt en milliard kroner leverede Maersk Product Tankers et rekordresultat, drevet af et 1. halvår, hvor raterne skød i vejret takket være en voldsom efterspørgsel på lagerkapacitet, mens omsætningen blev lavere end i 2019 på grund af de lavere rater i 2. halvår.
Mens omsætningen faldt fra 727,7 mio. dollar i 2019 til 663,6 mio. dollar i 2020 gik det den anden vej for resultatet i Maersk Product Tankers, hvor overskuddet med 160,7 mio. dollar steg med knap 70 mio. dollar i forhold til 2019.
“Vi ser tilbage på et år, der blev defineret af en pandemi, der ramte alle hjørner af kloden og efterlod et uudsletteligt præg på mennesker og samfund,” siger Christian M. Ingerslev, CEO i Maersk Product Tankers.
“I et af de mest volatile år i tankskibsmarkedets historie leverede vi rekordhøje økonomiske resultater og styrkede virksomhedens markedsposition ved at optimere vores flådesammensætning og ydeevne.”
Historien om markedet i 2020 kan deles i to: I første halvdel skabte kollapsen i efterspørgslen på olie samtidig med, at OPEC sendte større mængde ud i markedet en historisk lav oliepris, der betød, at mange tankskibe blev brugt som lagre. Og det var med til at sende raterne op i nye højder.
I andet halvår oplevede markedet omvendt faldende rater og en større tankskibsflåde, der skabte en ubalance mellem udbud og efterspørgsel.
Maersk Product Tankers forventer, at markedet fortsat vil ligge underdrejet i den første halvdel af 2021, mens der er en mulighed for en vending senere i år, afhængig af hastigheden og effektiviteten af Covid-19 vaccine udrulningen, skriver selskabet.
Maersk Product Tankers arbejder fortsat i et strategisk partnerskab med Maersk Tankers, der står for den kommercielle og tekniske management af flåden på mere end 230 skibe.
Det danske selskab har investeret tungt i digitale systemer, der var med til at nedbringe CO2-udledningerne med 3,3 pct. Samlet set er udledningen reduceret med 28,7 pct. mellem 2008 og 2020 målt på den såkaldte Energy Efficiency Operational Indicator, hvilket bringer selskabet tæt på målet om at nå en reduktion på 30 pct. i 2021.
I løbet af 2020 gennemførte selskabet en række skibstransaktioner til attraktive priser, bl.a. en sale-and-lease-back aftale omfattende ni skibe. Samlet set blev 20 skibe solgt, mens to nybygninger kom ind i flåden. Det igangværende nybygningsprogram vil tilføre flåden ni LR2-tankskibe over de kommende år.
Kilde: Maersk Product Tankers.