Maersk retrofitter første containerskib til metanol
Maersk har indgået en kontrakt med det kinesiske værft Zhoushan Xinya Shipbuilding Company om, at retrofitte et af rederiets 15.226 TEU containerskibe - Maersk Halifax - så det bliver i stand til at sejle på metanol.
Teknisk set vil skibets nuværende MAN B&W 8G95ME-C9.5 hovedmotorer blive retrofittet til MAN B&W 8G95ME-LGIM10.5. Skibet vil også blive forsynet med nye brændstoftanke og ny rørføring. Arbejdet vil blive gennemført hen over sommeren 2024.
Ingen af parterne ønsker at oplyse prisen på kontrakten, der angivelig indeholder en option på retrofitting af yderligere 10 skibe af samme type.
Maersk Halifax er på 178.257 DWT og bygget i 2017. Det blev leveret som Maersk Honam, et navn der blev ændret efter at skibet i marts 2018 blev ramt af en ødelæggende brand, da skibet befandt sig omkring 900 sømil sydøst for Salalah i Oman - på vej fra Singapore mod Suez Kanalen.
Branden kostede fem besætningsmedlemmer livet.
Efter branden blev det udbrændte forskib skåret fra og erstattet af et nyt. Prisen på at reparere skibet løb op i mere end 30 mio. dollar, mens den samlede regning inklusive værdien af de ødelagte containere blev opgjort til 500 mio. dollar – godt 3,5 milliarder kroner.
-mauh