Maersk taber igen på image
Berlingske Business årlige Imageanalyse er ikke behagelig læstning for A.P. Møller - Maersk. Virksomheden lå tidligere højt på listen, men falder 12 pladser til nummer 36 på i årets analyse. Norden kan omvendt glæde sig over et markant hop op ad listen.
Nedturen har været markant for A.P. Møller - Maersk, der i 2016 indtog 6. pladsen i Berlingske Business Imageanalyse. I fjor dumpede Maersk så ned på 24. pladsen og tog endnu en tur ned på listen til 36. pladsen i år.
Og det er da heller ikke de positive nyheder, der har præget omtalen af A.P. Møller - Maersk efter beslutningen om at frasælge Energidivisionen for at kunne koncentrere sig om at bygge en gennemdigitaliseret transport og logistik forretning op. Det sker i lyset af svære markedsvilkår for Maersk Line og usikkerhed om den ekspansion i relaterede forretninger, som ledelsen har bebudet.
Men også Scandlines og Torm mister placeringer i årets analyse, som Berlingske gennemfører i samarbejde med IFO Instituttet for Opinionsanalyse.
D/S Norden kan glæde sig over at være hoppet 20 pladser op på listen, hvor også J. Lauritzen oplever fremgang med en placering som nr. 100 - 20 pladser bedre end i fjor. DFDS får en fremgang på en placering.
Analysen gennemføres ved, at erhvervsledere giver hinanden karakter på ni forskellige parametre. Ialt 3.513 erhvervsledere har deltaget i analysen i år, hvor 140 store og toneangivende virksomheder er udvalgt.
Toppen af Imageanalysen indtages - som i fjor - af Lego efterfulgt af Novo Nordisk og Danfoss.
I bunden indtager PostNord igen pladsen som nummer sjok efter DSB og TDC Group.
Kilde: Berlingske Business