Maersk vil investere 500 mio. dollar i logistik i Sydøstasien
Maersk planlægger at udbygge sin supply chain infrastruktur i Sydøstasien over de næste tre år.
Maersk vil investere i at udvide sine lagrings- og distributionsfaciliteter med op til 50% i området for at styrke sine ocean-, luft- og landtransportkapaciteter, der betjener både internationale og nationale markeder og efterspørgsel.
Inden 2026 forventer Maersk at tilføje næsten 480.000 kvadratmeter kapacitet fordelt over Malaysia, Indonesien, Singapore og Filippinerne.
"Vores investeringer i Sydøstasien sigter mod at levere en fuldstændig end-to-end forsyningskæde- og logistikløsning til vores kunder, og giver dem større synlighed og kontrol. Kunder vil have fleksibilitet til at vælge forskellige transportmodeller, omnichannel-fulfillment-tjenester og deres præference for miljøvenlige forsyningskædeløsninger afhængigt af deres bæredygtighedsmål," udtalte Elaine Low, Area Managing Director, Southeast Asia hos A.P. Møller-Maersk.
En af de markante investeringer vil finde sted ved Port of Tanjung Pelepas i Malaysia. Derudover investerer Maersk også i at øge sin landside lagerkapacitet ved Singapore's Changi Airport med det formål at styrke sin position som Maersks regionale luftfragtshub.
På land vil Maersk investere betydeligt i at øge kapaciteten af sine transportlastbiler i Sydøstasien med mulighed for at tilbyde mere miljøvenlige løsninger afhængigt af kundernes behov. Virksomheden vil også afprøve transportlastbiler baseret på biodiesel og introducere el-lastbiler inden 2024.
På hav- og terminalfronten fortsætter Maersk med at investere i at udvide sin infrastruktur i hele regionen gennem APM Terminals for at understøtte forbedret ocean-netværksdesign og bringe yderligere omladning til regionen.
Derudover samarbejder virksomheden tæt med myndighederne i regionen for at udforske muligheder for at opbygge infrastruktur til grøn brændstof for at støtte sin fremtidige flåde af grønne skibe.
-emte