Maersk vil teste biobrændstof til tog
En jernbanestrækning i Spanien bliver omdrejningspunkt for Maersk´ test af 2. generations biobrændstof til tog. Testen gennemføres i samarbejde med jernbaneselskabet Renfe og det spanske olie og gasselskab selskab Cepsa, der vil levere 160 tons biobrændstof fremstillet af brugt madolie.
Projektet går i gang i juli og skal løbe i tre måneder, hvor Maersk-containere skal transporteres bæredygtigt mellem Algeciras og Madrid.
Strækningen mellem Algeciras og Cordoba er ikke elektrificeret og her vil Renfe-lokomotivet blive drevet af biobrændstof på de fem ugentlige returrejser, mens resten af turen foregår med elektrisk tog, skriver Maersk i en pressemeddelelse.
“Maersk betragter dekarboniserede transportløsninger ikke alene som en afgørende differentiator overfor vores kunder, men også som en forpligtelse overfor samfundene. Det er grunden til, at vi arbejder på alle områder med løsninger med meget lav udledning af drivhusgasser.
Hvert skridt tæller. Derfor er dette innovative jernbaneprojekt i Spanien en meget vigtig milepæl i den meget større plan for, hvordan vi skal nå vores netto-nul-mål,” udtaler Emilio de la Cruz, der er adm. dir. for Maersk i Sydvesteuropa og Maghreb-regionen.
Maersk har sat et ambitiøst mål om at være nette-nul-udledende af drivhusgasser på tværs af hele forretningen i 2040.
De 160 tons biobrændsel vil række til næsten 40.000 km og føre til en CO2 besparelse på 600 tons.
-emte