Maritim iværksætter: Anders Bak Kristoffersen / Kvasir Technologies
I Danske Maritimes serie af iværksætterportrætter, fortæller Anders B. Kristoffersen - den ene af de to stiftere af Kvasir Technologies - om, hvordan de to iværksættere vil realisere deres drøm om en global skibsfart der sejler på halm, træ og nøddeskaller.
Kvasir Technologies - der blev grundlagt af Anders B. Kristoffersen og Joachim Bachmann Nielsen i 2018 - har udviklet en teknologi, der gør det muligt at omdanne ikke-spiselige planterester til et olieprodukt, som er så lig fossil olie, at det kan anvendes i skibsmotorer uden at lave ændringer.
”Joachim var forsker på DTU, der forsøgte at sælge en teknologi til min arbejdsplads, bunkervirksomheden, Monjasa. Jeg ledede projektet for Monjasa, men i sidste ende var der ikke opbakning fra ledelsens side til at investere i projektet”, fortæller Anders B. Kristoffersen, der selv har en maritim baggrund.
”Jeg så en meget stor mulighed i teknologien og var overbevist om, at timingen var helt perfekt. Tilbage i 2018 var shipping-/bunkerindustrien meget optaget af at leve op til de nye regler om svovl i skibsbrændstof, der trådte i kraft d. 1. januar 2020. Det virkede oplagt, at det næste store problem for branchen var klimapåvirkninger. Derfor gik Joachim og jeg sammen om at starte Kvasir”.
”Fra start af søgte vi forskningsmidler, hvilket vi blev bevilget, og det gjorde, at vi kunne leje nogle lokaler hos DTU og samtidig give noget løn til Joachim, der så kunne være fuldtid på projektet. Jeg hjalp til i det omfang, jeg kunne fra sidelinjen. Så det var om aftenen og i weekenden, indtil økonomien var til, at jeg kunne gå ombord fuldtid i januar 2020, hvor vi blev bevilget en portion penge af ShippingLab til et samarbejde med rederiet Norden”.
”Projektet gik ud på, at vi gerne ville bevise, at det her kunne lade sig gøre i større skala. På laboratoriet kunne vi bevise det i lille skala, men det rykker ikke noget, før vi viser, at det her faktisk kan lade sig gøre på den store klinge”, siger Anders B. Kristoffersen.
”Da der første gang dryppede olie ud i den anden ende efter processen med at omdanne biomasse, var det en stor milepæl, vi opnåede. Med det viste vi, at teknologien også kan opskaleres til et industrielt anlæg. Norden var så med til at rådgive og validere, at oliens kvalitet rent faktisk var, som den skulle være for at kunne bruges i skibsfarten”.
Hvad har været jeres største udfordring i springet ud i livet som iværksættere?
”Det er enormt dyrt at udvikle en ny procesteknologi, der kræver så stor skala, som det gør indenfor skibsbrændstof. Vores minimal viable product, altså en virksomheds første brugbare offentlige version af et produkt, er et mini bio-raffinaderi, der koster omkring €40 millioner, og det er naturligvis svært at finansiere, før det er bevist, at det virker”.
”Vi har derfor skaleret op i stadier. 1kg/ time – 100 kg/ time, og håber næste år at kunne igangsætte et projekt med 10.000 ton om året kapacitet. Her skal man tænkte på, at et stort oceangående containerskib kan bruge mange ton brændstof i timen, så 100kg/time kan lyde af meget, men det er selvfølgelig langt fra målet. Det er et rigtig godt skridt på vejen, og ultimo 2025 håber vi at kunne træffe beslutning om at bygge et kommercielt anlæg, hvor vi håber på at producere 10.000 ton om året. Og så er vi ved at være et sted, hvor vi rent faktisk kan sige, at det er noget, vi kan tjene penge på og drive en kommerciel forretning på. Om end det stadig vil være en lille kommerciel forretning. Hvis vi tager Norden som eksempel, så bruger de over 1 million tons brændstof om året. Mærsk bruger over 12 millioner ton om året. Så i det perspektiv vil det stadig være en lille forretning”.
I er medlem hos Danske Maritime. Hvad har medlemskabet givet jer?
”Vi har taget del i det iværksætternetværk, der er hos Danske Maritime, hvor vi har mødt andre maritime iværksættere. Det har givet inspiration på forskellige måder. Vi kommer jo med en shippingbaggrund, og vores fokus er på det maritime område, så det var naturligt for os med et medlemskab hos Danske Maritime. Også fordi vi gerne vil bevare synligheden i den maritime industri, og vi vil gerne bevare et maritimt netværk. Vi har også deltaget ved konferencer i regi af Danske Maritime”.
Hvordan ser fremtiden ud for Kvasir?
”Som vi talte om før, så håber vi jo at kunne skalere til et industrielt anlæg i slutningen af 2025. Vi er gået fra at være Joachim og jeg til at have over 20 ansatte. Energistyrelsen gav støtte gennem EUDP-programmet, mens Mærsk investerede i os sammen med statens investeringsfond, EIFO. Vi fik ligeledes tildelt en stor bevilling fra EU, hvilket har muliggjort, at vi er vokset, og det, håber vi jo, fortsætter. Så lige nu, der ser fremtiden lys ud for Kvasir Technologies”, siger Anders B. Kristoffersen-
-mauh
CV
• Navn: Anders Kristoffersen
• Hjemby (for virksomheden): Søborg
• Uddannelse (højeste niveau): Skibsfører og Maskinmester
• Karriere: 2005-2013 Uddannelse og job som officer i Maersk Tankers, 2013-2020 Shipping afdeling i Monjasa, ansvarlig for operation af skibe, tankterminaler og planlægning af driften i Europa. 2020-> Kvasir fuld tid.
• Navn: Joachim Bachmann Nielsen
• Uddannelse (højeste niveau) Ph.D., Chemical Engineering
• Karriere, hvor de mest relevante job udvælges 2012-2016 Ph.D., 2016-2018 Post doc forsker på DTU, 2018-> Kvasir fuld tid