Maritim iværksætter: Anders Bak Kristoffersen / Kvasir Technologies

I Danske Maritimes serie af iværksætterportrætter, fortæller Anders B. Kristoffersen - den ene af de to stiftere af Kvasir Technologies - om, hvordan de to iværksættere vil realisere deres drøm om en global skibsfart der sejler på halm, træ og nøddeskaller.

Foto: Kvasir

Kvasir Technologies - der blev grundlagt af Anders B. Kristoffersen og Joachim Bachmann Nielsen i 2018 - har udviklet en teknologi, der gør det muligt at omdanne ikke-spiselige planterester til et olieprodukt, som er så lig fossil olie, at det kan anvendes i skibsmotorer uden at lave ændringer.

”Joachim var forsker på DTU, der forsøgte at sælge en teknologi til min arbejdsplads, bunkervirksomheden, Monjasa. Jeg ledede projektet for Monjasa, men i sidste ende var der ikke opbakning fra ledelsens side til at investere i projektet”, fortæller Anders B. Kristoffersen, der selv har en maritim baggrund.

”Jeg så en meget stor mulighed i teknologien og var overbevist om, at timingen var helt perfekt. Tilbage i 2018 var shipping-/bunkerindustrien meget optaget af at leve op til de nye regler om svovl i skibsbrændstof, der trådte i kraft d. 1. januar 2020. Det virkede oplagt, at det næste store problem for branchen var klimapåvirkninger. Derfor gik Joachim og jeg sammen om at starte Kvasir”.

”Fra start af søgte vi forskningsmidler, hvilket vi blev bevilget, og det gjorde, at vi kunne leje nogle lokaler hos DTU og samtidig give noget løn til Joachim, der så kunne være fuldtid på projektet. Jeg hjalp til i det omfang, jeg kunne fra sidelinjen. Så det var om aftenen og i weekenden, indtil økonomien var til, at jeg kunne gå ombord fuldtid i januar 2020, hvor vi blev bevilget en portion penge af ShippingLab til et samarbejde med rederiet Norden”.

”Projektet gik ud på, at vi gerne ville bevise, at det her kunne lade sig gøre i større skala. På laboratoriet kunne vi bevise det i lille skala, men det rykker ikke noget, før vi viser, at det her faktisk kan lade sig gøre på den store klinge”, siger Anders B. Kristoffersen.

”Da der første gang dryppede olie ud i den anden ende efter processen med at omdanne biomasse, var det en stor milepæl, vi opnåede. Med det viste vi, at teknologien også kan opskaleres til et industrielt anlæg. Norden var så med til at rådgive og validere, at oliens kvalitet rent faktisk var, som den skulle være for at kunne bruges i skibsfarten”.

Hvad har været jeres største udfordring i springet ud i livet som iværksættere?

”Det er enormt dyrt at udvikle en ny procesteknologi, der kræver så stor skala, som det gør indenfor skibsbrændstof. Vores minimal viable product, altså en virksomheds første brugbare offentlige version af et produkt, er et mini bio-raffinaderi, der koster omkring €40 millioner, og det er naturligvis svært at finansiere, før det er bevist, at det virker”.

”Vi har derfor skaleret op i stadier. 1kg/ time – 100 kg/ time, og håber næste år at kunne igangsætte et projekt med 10.000 ton om året kapacitet. Her skal man tænkte på, at et stort oceangående containerskib kan bruge mange ton brændstof i timen, så 100kg/time kan lyde af meget, men det er selvfølgelig langt fra målet. Det er et rigtig godt skridt på vejen, og ultimo 2025 håber vi at kunne træffe beslutning om at bygge et kommercielt anlæg, hvor vi håber på at producere 10.000 ton om året. Og så er vi ved at være et sted, hvor vi rent faktisk kan sige, at det er noget, vi kan tjene penge på og drive en kommerciel forretning på. Om end det stadig vil være en lille kommerciel forretning. Hvis vi tager Norden som eksempel, så bruger de over 1 million tons brændstof om året. Mærsk bruger over 12 millioner ton om året. Så i det perspektiv vil det stadig være en lille forretning”.

I er medlem hos Danske Maritime. Hvad har medlemskabet givet jer?

”Vi har taget del i det iværksætternetværk, der er hos Danske Maritime, hvor vi har mødt andre maritime iværksættere. Det har givet inspiration på forskellige måder. Vi kommer jo med en shippingbaggrund, og vores fokus er på det maritime område, så det var naturligt for os med et medlemskab hos Danske Maritime. Også fordi vi gerne vil bevare synligheden i den maritime industri, og vi vil gerne bevare et maritimt netværk. Vi har også deltaget ved konferencer i regi af Danske Maritime”.

Hvordan ser fremtiden ud for Kvasir?

”Som vi talte om før, så håber vi jo at kunne skalere til et industrielt anlæg i slutningen af 2025. Vi er gået fra at være Joachim og jeg til at have over 20 ansatte. Energistyrelsen gav støtte gennem EUDP-programmet, mens Mærsk investerede i os sammen med statens investeringsfond, EIFO. Vi fik ligeledes tildelt en stor bevilling fra EU, hvilket har muliggjort, at vi er vokset, og det, håber vi jo, fortsætter. Så lige nu, der ser fremtiden lys ud for Kvasir Technologies”, siger Anders B. Kristoffersen-

-mauh

CV

• Navn: Anders Kristoffersen
• Hjemby (for virksomheden): Søborg
• Uddannelse (højeste niveau): Skibsfører og Maskinmester             
• Karriere: 2005-2013 Uddannelse og job som officer i Maersk Tankers, 2013-2020 Shipping afdeling i Monjasa, ansvarlig for operation af skibe, tankterminaler og planlægning af driften i Europa. 2020-> Kvasir fuld tid.

• Navn: Joachim Bachmann Nielsen
• Uddannelse (højeste niveau) Ph.D., Chemical Engineering              
• Karriere, hvor de mest relevante job udvælges 2012-2016 Ph.D., 2016-2018 Post doc forsker på DTU, 2018-> Kvasir fuld tid
 

CBS-HD

Sponseret

CBS søsætter ny HD-uddannelse til Det Blå Danmark

Relateret indhold

16.09.2024Maritimedanmark.dk

Brændende tankskib er nu under slæb

16.09.2024Maritimedanmark.dk

Molslinjen vil selv producere grøn strøm til kommende elfærge

12.09.2024Maritimedanmark.dk

DSV aktie i kurshop efter opkøbsrygte

12.09.2024Maritimedanmark.dk

Reuters: DSV køber DB Schenker for 14 mia. euro

09.09.2024Maritimedanmark.dk

Nyhedsbureau: DSV ligger i front i kampen om DB Schenker

04.09.2024Maritimedanmark.dk

Stor søgning til SMM 2024

03.09.2024Maritimedanmark.dk

Greenpeace får kæmpebøde for protester

02.09.2024Maritimedanmark.dk

Maritim iværksætter: Anders Bak Kristoffersen / Kvasir Technologies

Jobmarked

Se alle

Rømø havn

Ny havnechef til Rømø Havn

Da vores nuværende havnechef har valgt at gå på pension, søger vi en afløser til den ledige stilling som havnechef.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Rohde Nielsen

Skipper til slæbebåd

Rohde Nielsen søger en engageret og dygtig skipper til en af vores slæbebåde.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Odense Havn

Souschef, til Salg - der brænder for salg og resultater

Er du en ambitiøs sælger, der er drevet af at skabe resultater med fokus på vækst og bæredygtig succes, samtidig med at du er en synlig leder? Kan du gøre en forskel for vores kommende og nuværende kunder på Odense Havn?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SEA HEALTH & WELFARE

Arbejdsmiljøkonsulent i Søfartens Arbejdsmiljøtjeneste

Har du passion for arbejdsmiljø, og kan du gøre en forskel for de søfarende i den danske handelsflåde? Hos Søfartens Arbejdsmiljøtjeneste søger vi en engageret og erfaren arbejdsmiljøkonsulent, der blandt andet skal arbejde med forebyggelse af chikane og mobning.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Sail Event Aarhus

Skipper til M/S Helene

Sail Event Aarhus ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Rohde Nielsen

Dredge Master for Komatsu PC 3000

Are you ready to take the helm at Scandinavia’s leading dredging company? With over 45 specialized vessels and units and a diverse crew of 400+ seafarers from over 10 nationalities, Rohde Nielsen is continuously growing and seeking new talent to lead our operations.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.10.2024

MAERSK TRAINING

Skibskaptajn, maskinmester eller dual skibsofficer (Fuldtid/Deltid)

Er du passioneret omkring sikkerhed til søs, søredning og sejlads af små både? Er du motiveret til at dele ud af din viden og erfaring samt har mod på at lære mere om nye brancher såsom vind, olie og gas, hvor du kan bruge og udvide dit sikkerhedsfokus? Vil du arbejde som deltids- eller fuldtidsinstruktør på et bredt sortiment af kurser med udspring i det maritime? Hvis ja, så kig her, for så er du helt sikkert en god kandidat til at blive en del af vores instruktørteam.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

29.09.2024

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark