Med 100 dage igen øges pris-usikkerheden

Forskellen i prisen på olie med højt svovlindhold og den nye standard med lavt indhold blev indskrænket voldsomt efter angrebet på olieinstallationerne i Saudi Arabien. Igennem måneder har det ligget på op mod 200 dollar/ton, men nu er forskellen blot omkring 50 dollar.

Der er i dag blot 100 dage til de nye regler om svovlindholdet i bunkerolie træder i kraft, og mens parterne i industrien forbereder sig, stiger usikkerheden omkring prisforskellen på olie med højt og lavt svovlindhold.

Det har i måneder ligget omkring 180-190 dollar/ton, men i slutningen af sidste uge svandt prisforskellen ind til blot 44,5 dollar i Singapore. HFSO steg fra 448 dollar en uge før til 510,5 dollar/ton, mens 0,5 pct. olien blot steg fra 538,5 dollar/ton til 555 dollar, ifølge Ship & Bunker.

Det mindre prisforskel kom efter at Saudi Arabien blev tvunget til at reducere eksporten af HSFO efter forrige weekends angreb på Aramco´s olieinstallationer, der reducerede produktionen voldsomt.

Analytikerfirmaet JBC Energy forudser, at eksporten af HFSO fortsat vil være lav, selvom det relativt hurtigt skulle lykkedes for Saudi Arabien at genoptage produktionen fuldt ud, på grund af en højere indenlandsk efterspørgsel.

Den kan komme, hvis Saudi Arabien vælger at benytte HFSO til deres kraftværker, der normalt fyrer med råolie, for at kunne overholde landets forpligtelser i forhold til råolieleverancer, siger JBC.

Den mindre prisforskel kan gøre det attraktiv for skibsejere at foretage skiftet til LFSO hurtigere end ellers - og under alle omstændigheder bør skibsejere været fokuseret på at gøre skibene brændstoftanke klar.

“Vær sikker på, at alle tanke, der skal indeholde brændstof med lavt svovlindhold er renset,” siger Carl Schou, der er chef for Wilhelmsen Ship Management til Splash. Han opfordrer også alle skibsejere til at sørge for, at besætningen bliver instrueret i, hvad de skal holde øje med i forbindelse med bunkering.

I forbindelse med de nye svovlkrav kommer der nemlig en lang række nye brændstoffer på markedet, der ikke nødvendigvis er kompatible med hinanden. Og hvis de blandes sammen, kan det give store problemer.

“Kompatibilitet kan være et problem, hvis du har en bunkertank, som er halvt fyldt, og du bunkrer noget nyt ovenpå. Hvis de to fuels ikke er kompatible, så går det galt. Og her kan du ikke gå tilbage til leverandøren og klage, for det er dig om bord på skibet, som har blandet de to fuels sammen. Så der er ingen leverandør, der kan tage ansvaret, og skibsejeren står med regningen, siger Charlotte Rjøgaard, der er global chef for Marine Fuel Services hos Bureau Veritas, til Søfart.

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

14.01.2025Maritimedanmark.dk

Fayard´s servicering af skyggeflådens gastankskibe igen i søgelyset

14.01.2025Maritimedanmark.dk

Ulykkesskib er tilbage i drift

14.01.2025Maritimedanmark.dk

Sikkerheden i Østersøen i fokus ved Nato-møde

13.01.2025Maritimedanmark.dk

Nødlidende tankskib med 100.000 tons olie om bord skal bugseres mod Skagen

13.01.2025Maritimedanmark.dk

Maersk-skib redder 18 fra synkende fragtskib

13.01.2025Maritimedanmark.dk

USA rammer den russiske skyggeflåde med sanktioner

13.01.2025Maritimedanmark.dk

Femern-byggeri trak antallet af lastbiler til rekordhøjder

12.01.2025Maritimedanmark.dk

Nødlidende tankskib ankommet til Sassnitz

Jobmarked

Se alle

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent (Vikariat)

Stillingen er tidsbegrænset til 12 mdr. med mulighed for forlængelse. Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

23.01.2025

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark