Medie: Maersk-transporter til Sudan kan være i strid med sanktioner
Fragt af mineudstyr til Sudan for selskabet Al Solag Mining i 2022 og 2023 kan have været i strid med EU og USA´s sanktioner. Det vil tre eksperter ikke udelukke, da selskabet var kontrolleret af den russiske Wagner-gruppe, skriver mediet Danwatch. Maersk afviser beskyldningerne.
Danwatch skrev tilbage i september, at Maersk havde fragtet udstyr til en minevirksomhed i Sudan, der var ejet af russiske lejesoldater i Wagner-gruppen.
Maersk afviste dengang anklagen med henvisning til, at ingen af de virksomheder, som optrådte i forbindelse med bookingerne “var sanktionerede ved bookingtidspunktet eller mens lasten blev transporteret om bord på vores skibe”.
Men nu peger tre eksperter overfor Danwatch på, at der alligevel kan have været tale om sanktionsbrud, da oplysninger i følge mediet peger på, at Al Solag Mining opererede som en dækvirksomhed for Meroe Gold, der var et andet selskab ejet af Wagner-Gruppen.
“Enten har Mærsk lavet en fejl i deres due diligence, har et meget dårligt eller slet intet system til at screene sanktioner, eller så har de med åbne øjne deltaget i sanktionsomgåelse”, siger Mark Taylor, sanktionsekspert og forfatter til bogen War Economies and International Law til Danwatch.
En anden ekspert mener, at Maersk skulle have “kradset en smule i overfladen” for at finde ud af, hvem de rent faktisk lavede forretninger med.
Maersk gentager overfor Danwatch sin tidligere afvisning af at have medvirket til sanktionsbrud:
“Vi arbejder hele tiden på at være opdaterede om nyeste sanktioner og forhindre forsendelser relateret til sanktionerede interesser, men i tilfælde som afrikanske Wagner-selskaber er vi oppe imod organiserede forbrydersyndikater, som arbejder systematisk for at undgå at blive opdaget”, skrev Mærsk i en mail til Danwatch i september.
I Danmark ønsker Erhvervsstyrelsen ikke at udtale sig om den konkrete sag - og det samme gælder EU-kommissionen og de amerikanske sanktionsmyndigheder, skriver Danwatch.
-emte