Mindre svovl fra skibstrafikken har medvirket til temperaturstigning
Studier peger på, at havtemperaturen bl.a. er steget på grund af renere luft.
Atmosfæren over de mest trafikerede skibsruter er blevet renere efter IMO´s regelændring, der i 2020 betød, at svovlindholdet i skibsbrændstof blev reduceret fra 3,5 pct. til 0,5 pct. Så langt -så godt.
Men den renere luft har også sammen med den menneskeskabte CO2-udledning og naturlige ændringer har sendt havtemperaturen i vejret.
Siden 2019 er den således steget med 0,5 grader på store dele af den nordlige halvkugle, dækkende næsten en tiendedel af jordens overflade skriver Berlingske med henvisning til studier fra den hollandske klimaforsker Leon Simmons.
Han påpeger i et tweet, at at den hastige havopvarmning kan påvirke regionale og globale vejrsystemer og føre til mere ekstremt vejr.
Baggrunden er, at den mindre svovludledning betyder færre såkaldte aerosoler i atmosfæren, der er med til at reflektere sollyset. Og med færre aerosoler kan mere sollys opvarme havet.
Renere bunkerfuel har en positiv effekt på havtemperaturen, så jeg er ikke i tvivl om, at det er en medvirkende forklaring på de høje havtemperaturer.
siger professor og forsker i atmosfærekemi ved Aarhus Universitet, Henrik Skov, til Berlingske.
Til gengæld vil den mindre svovludledning ifølge IMO fører til omkring en halv million færre dødsfald fra 2020 til 2025.
Kilde: Berlingske
-LE