MOL udvikler vindskærm til containerskibe
MOL har i samarbejde med Samsung Heavy Industries udviklet en vindskærm, der angiveligt kan reducere vindmodstanden på et ultra-stort containerskib så meget, at CO2 udledningen kan reduceres med 2-4 pct.
SHI har udviklet en vindskærm til +20.000 teu skibe, og nu går de to selskaber sammen om et udviklingsprojekt, der skal skabe det optimale vindskærms design for de helt store containerskibe. Parterne har allerede fået DNV-GL´s principielle godkendelse af vindskærmen.
MOL har tidligere udviklet og installeret en vindskærm på det mellemstore containerskib MOL Marvel og har opnået en CO2 reduktion på 2 pct. - testet i den virkelige verden gennem to år med en fart på 17 knob op mod et tilsvarende skib på samme rute uden vindskærm.
Reduktionen er et skridt - omend et mindre - på vejen mod skibsfartens reduktion af CO2 udledningen med 50 pct. i 2050 i forhold til 2008, som medlemslande i FN´s Internationale Maritime Organsation, IMO, har forpligtet sig på.
Kilde: MOL