Molslinjen investerer i banebrydende teknologi til hurtigfærgerne
Potentialet i helt ny og ifølge Molslinjen banebrydende teknologi har fået rederiet til at købe sin ind i Wattsup Power A/S, der producerer såkaldte flywheels, som i teorien kan drive en hurtigfærge på helt grøn energi.
Lige nu er det teori. Men flywheels fra Hvidovre-virksomheden WattsUp Power A/S kan ifølge Molslinjen drive en hurtigfærge fyldt med biler og passagerer på helt grøn energi.
Det potentiale har fået Molslinjen til at investere i Hvidovre-virksomheden, skriver rederiet i en pressemeddelelse.
”Vi er i fuld gang med en grøn omstilling af en stor del af vores færgeruter, som skal drives på el. Derfor bygger vi nye el-færger til Als og Samsø. Men vi skal også have omstillet vores hurtigfærger, og her kan flywheels være en gamechanger, siger Carsten Jensen, administrerende direktør for Molslinjen.
Selvom Molslinjens leverandør af hurtigfærger, tasmanske Incat, netop har annonceret bygningen af verdens største batteridrevne katamaran, er batteriteknologien endnu ikke udviklet tilstrækkelig til, at et lignende skib kan indsættes på Molslinjens ruter i Danmark.
“Den kommende batteridrevne Incat-katamaran skal sejle med kun 25 knob over en distance, der er væsentlig kortere end dem, vi besejler. Derfor kan vi ikke. umiddelbart med vores setup bruge denne model,” siger Jesper Maack, der er PR og kommunikations manager i Molslinjen til Maritime Danmark.
Den batteridrevne katamaran, der får en længde på 130 meter og kapacitet til 2.100 passagerer og 225 køretøjer, er bestilt af det sydamerikanske rederi Buquebús og skal indsættes på en rute mellem Argentina og Uruguay.
Men når batterikapaciteten endnu ikke er tilstrækkelig, kan den nye flyweels-teknologi være med til at spare brændstof og dermed CO2-udledning fra Molslinjens katamaraner.
Et flywheel er i princippet et svinghjul bygget ind i en cylinder, hvor det hænger frit svævende i et magnetfelt. Grøn strøm kan sætte svinghjulet i så høje omdrejninger, at den grønne energi kan tappes. Er der flywheels nok, kan de drive en færge. Altså et grønt, mekanisk batteri uden de problematiske ædelmetaller, som skal bruges i kendte batterier, forklarer Molslinjen.
”Teknologien skal modnes, med andre ord; vi ved endnu ikke om det vil virke i praksis, men vores partnere og tekniske sagkyndige folk tror på teknologien, som nu udvikles til test ombord på vores hurtigfærger. Nu giver vi WattsUp Power mulighed for at tage det næste skridt og få ideerne omsat til praktiske tests på søen, så vi kan afklare, om vi står med en teknologi, som vil kunne ændre vores forretning og mange andres forretning også,” siger Carsten Jensen.
I første omgang skal gennem en snarlig test i USA, der skal vise, om teorien holder i praksis.
Hvis testen falder positivt ud, skal den nye teknologi installeres i Express 4, hvor flywheels skal producere strøm til enkelte af skibets systemer, oplyser Molslinjen.
”Vores teknologi har potentialet til at gøre en forskel i verden. Vi glæder os meget til at se vores ideer udfolde sig i praksis nu,” siger CEO og grundlægger af WattsUp Power, Martin Speiermann.
Parterne har valgt ikke at oplyse investeringens størrelse.
-emte