Molslinjen tager Fynshav ud af drift
Forberedelserne til indsættelse af den nye elfærge Nerthus på Bøjden-Fynshavn betyder, at Molslinjen fra den 8. august tager færgen Fynshav ud af drift.
Sæsonen med to færger på ruten Bøjden-Fynshav forkortes i år på grund af arbejdet med at forberede kajfaciliteterne til den nye elfærge, skriver Shippax.
Det betyder, at færgen Frigg Sydfyn fra den 8. august vil være alene om at betjene ruten.
Det betyder en lavere kapacitet, da antallet af daglige retursejladser vil blive skåret ned fra 12 til otte, ligesom den mindre færge kun at medtage 50 biler mod 90 på Fynshav.
Til gengæld stiger kapaciteten voldsomt på Alslinjen, når Nerthus er klar til indsættelse. Færgen har kapacitet til at medtage 188 biler - eller dobbelt så mange som Fynshav - og forventes også at reducere sejltiden, da den sejler med en hastighed på 15,5 knob mod 13,5 knob og ikke behøver at vende i havnen.
Det betyder også, at der i fremtiden ikke er behov for at indsætte en ekstrafærge i højsæsonen.
Nerthus og søsterskibet Tyrfing er en vigtig del af den grønne omstilling hos Molslinjen, hvor de to elfærger afløser ældre dieselfærger på Alslinjen mellem Bøjden og Fynshav og på Samsølinjen mellem Kalundborg og Ballen.
De to elfærger er udviklet i et samarbejde mellem Molslinjens teknikere og eksperterne på værftet i Tyrkiet, og skibene vil sætte helt nye standarder for elfærger herhjemme, når det gælder kapacitet og hastighed.
Nerthus skal indsættes på Alslinjen sidst på året, mens Tyrfing på Samsølinjen skal sættes i drift i begyndelsen af 2025.
-emte