Molslinjens hurtigfærger godkendt i Sverige

Den svenske Transportstyrelse har nu givet tilladelse til, at Molslinjens hurtigfærger Express 1, Express 2 og Max Mols må sejle mellem Ystad og Bornholm. Tilladelsen er givet, selv om der er usikkerhed om, de hækbølger færgerne genererer tæt på kysten, når de nærmer sig Ystad.

”Vi har set på de simuleringer af bølgehøjder, der er lavet, og konstateret, at modellen tangerer grænselandet for det tilladte. Men beregningsmodellen er konservativ, og vi bedømmer, at bølgehøjden også her kommer til at holde sig indenfor normen”, siger Sebastian Irons fra den svenske Transportstyrelses sektion for søtrafik til Ystad Allehanda.

Rederiet Færgens store hurtigfærge Leonora Christina har således været nødt til at ændre på den mest optimale kurs når den nærmede sig eller afsejlede fra Ystad for at undgå at hækbølgerne blev for voldsomme, når de nåede ind til badestrandene ved Ystad.

Molslinjen har kæmpet med samme problem ved indsejling til Aarhus Havn, både ved badeanstalten og kysten ud langs Risskov nord for havnen, men også langs kysten syd for havnen.

Særligt syd for Aarhus har der været klaget over ”megabølger”, som Molslinjens færger har fået skyld for. Der mangler dog beviser for, om det reelt er hurtigfærgerne, der alene var den virkelige årsag. På nogle af de tidspunkter, hvor Mols-Liniens færger var anklaget har fartregistreringer vist, at færgernes bølger alene ikke burde give den bølgeeffekt, som forekom på det pågældende tidspunkt.

I forbindelse med tidligere sagsanlæg mod Mols-Linien, der er rederiets tidligere navn, forsøgte Maritime Danmark, at få en kommentar fra DHI, Dansk Hydraulisk Institut. Forespørgslerne skete inden Mols-Linien/Molslinjen indgik forlig i sagerne om fartoverskridelser.

Maritime Danmark spurgte

DHI, om bølger dannet af eksempelvis en supertanker eller et stort containerskib på vej mod eller fra Storebælt med relativt høj hastighed, kunne være med til at forstærke virkningen af bølgerne fra Mols- Liniens hurtigfærger.

Da sagerne mod Mols-Linien dengang stadig ikke var afgjort og DHI, som ekspert på området, skulle være vidne i sagen, ønskede man på det tidspunkt ikke at udtale sig til Maritime Danmark.

Rederiet Molslinjen overtager færgedriften på alle ruter til og fra Bornholm fra den 1. september 2018.

Kilde: TV2/Bornholm og Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

25.12.2024Maritimedanmark.dk

Danmark vil bygge nye inspektionsskibe

24.12.2024Maritimedanmark.dk

Mystisk russisk skib sunket i Middelhavet

23.12.2024Maritimedanmark.dk

Trump rækker ud efter Panamakanalen

23.12.2024Maritimedanmark.dk

Yi Peng 3 har forladt Danmark

22.12.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier går til kamp mod begroning

21.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS har sit nye færge-lineup på plads

21.12.2024Maritimedanmark.dk

Dansker helt til tops i linjerederierne lobby-organisation

20.12.2024Maritimedanmark.dk

Kielerkanalen skal udvides: Første fase tæt på sin afslutning

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark