Molslinjens hurtigfærger godkendt i Sverige
Den svenske Transportstyrelse har nu givet tilladelse til, at Molslinjens hurtigfærger Express 1, Express 2 og Max Mols må sejle mellem Ystad og Bornholm. Tilladelsen er givet, selv om der er usikkerhed om, de hækbølger færgerne genererer tæt på kysten, når de nærmer sig Ystad.
”Vi har set på de simuleringer af bølgehøjder, der er lavet, og konstateret, at modellen tangerer grænselandet for det tilladte. Men beregningsmodellen er konservativ, og vi bedømmer, at bølgehøjden også her kommer til at holde sig indenfor normen”, siger Sebastian Irons fra den svenske Transportstyrelses sektion for søtrafik til Ystad Allehanda.
Rederiet Færgens store hurtigfærge Leonora Christina har således været nødt til at ændre på den mest optimale kurs når den nærmede sig eller afsejlede fra Ystad for at undgå at hækbølgerne blev for voldsomme, når de nåede ind til badestrandene ved Ystad.
Molslinjen har kæmpet med samme problem ved indsejling til Aarhus Havn, både ved badeanstalten og kysten ud langs Risskov nord for havnen, men også langs kysten syd for havnen.
Særligt syd for Aarhus har der været klaget over ”megabølger”, som Molslinjens færger har fået skyld for. Der mangler dog beviser for, om det reelt er hurtigfærgerne, der alene var den virkelige årsag. På nogle af de tidspunkter, hvor Mols-Liniens færger var anklaget har fartregistreringer vist, at færgernes bølger alene ikke burde give den bølgeeffekt, som forekom på det pågældende tidspunkt.
I forbindelse med tidligere sagsanlæg mod Mols-Linien, der er rederiets tidligere navn, forsøgte Maritime Danmark, at få en kommentar fra DHI, Dansk Hydraulisk Institut. Forespørgslerne skete inden Mols-Linien/Molslinjen indgik forlig i sagerne om fartoverskridelser.
Maritime Danmark spurgte
DHI, om bølger dannet af eksempelvis en supertanker eller et stort containerskib på vej mod eller fra Storebælt med relativt høj hastighed, kunne være med til at forstærke virkningen af bølgerne fra Mols- Liniens hurtigfærger.
Da sagerne mod Mols-Linien dengang stadig ikke var afgjort og DHI, som ekspert på området, skulle være vidne i sagen, ønskede man på det tidspunkt ikke at udtale sig til Maritime Danmark.
Rederiet Molslinjen overtager færgedriften på alle ruter til og fra Bornholm fra den 1. september 2018.
Kilde: TV2/Bornholm og Redaktionen