Ni år gammelt containerskib skrottes
Et blot ni år gammelt kinesisk bygget containerskib er angiveligt på vej til et ophugningsvæft ved Chittagong, rapporterer VesselsValue. Det er ifølge analysefirmaet det tredje yngste containerskib nogensinde, der bliver solgt til skrot.
Det er ikke første gang, det åbenbart skrotningsmodne skib trækker overskrifter.
Det 5.100 teu store Aeneas, der er opereret af Synergy Marine, var i juli i fjor årsagen til noget så sjældent som et harmonika-sammenstød i Suezkanalen.
Pludselig tabte skibet fart, da det indgik i en konvoj sydover gennem kanalen. Tre bagved sejlende bulk carrier undgik at ramme Aeneas, men måtte undvige så kraftigt, at de i stedet ramte hinanden. Uheldet førte til at den sydlige del af kanalen var lukket i flere timer.
Dengang slap skibet uskadt. Men nu forklares den meget tidlige ophugning med, at skibet “havde alvorlige problemer med hovedmotoren”.
“Det er det yngste containerskib, der bliver ophugget i over et år. Og det er med sine ni år det tredje yngste containerskib, der nogensinde er blevet skrottet,” siger VesselsValue analytikeren, Guy Cooper.
Det yngste containerskib, der nogensinde er blevet skrottet, er det 4.250 teu store India Rickmers, der blev bygget i 2009, men skrottet efter blot otte år i 2017. Næst yngst er Hammonia Reederei´s 4.256 teu store Hammonia Grenada, der blev bygget i 2010 og skrottet i januar 2018.
Nu er Aeneas på vej til at blive det tredje yngste. Ifølge VesselsValue blev det 22.197 tons tunge skib solgt til skrot i Hong Kong for 450 dollar/ton svarende til 10 mio. dollar.
Kilde: TradeWinds