Nike og Bestseller sig nej til arktiskt rute
Nike er det seneste mega-brand, der afviser at lade deres produkter transportere ad Nordøstpassagen mellem Europa og Asien. Danske Bestseller og svenske H&M siger også nej til ruten i de arktiske farvande, ligsom nogle af verdens største containerrederier.
Miljø og klima bevidstheden spiller en stadig større rolle for forbrugerne og det smitter nu af på de største brands, der går samme vej. Senest har Nike tilsluttet sig miljøorganisationen Ocean Conservancy´s “Arctic Shipping Corporate Pledge”, der inviterer virksomheder og industrier til at tilslutte sig afvisningen af at benytte de arktiske farvande til transport.
“Farerne ved transarktiske skibsruter overskygger alle de mulige fordele, og vi kan ikke ignorere virkningerne af drivhusgasudledningen fra skibsfarten på vores hav,” siger Janis Searles Jones, der er CEO i Ocean Conservancy, ifølge Splash.
Organisationen roser Nike for initiativet og mener af selskabets initiativ vil anspore andre til på samme måde at forhindre risikabel arktisk skibsfart.
Blandt verdens største rederier har MSC, CMA CGM, Hapag Lloyd og Evergreen af hensyn til klima og miljøpåvirkningen afvist at benytte ruten gennem de arktiske farvande, der ventes at blive stadig mere fremkommelig i takt med afsmeltningen.
Maersk har ikke udtalt sig lige så firkantet som de øvrige, men siger, at rederiet
“ikke på nuværende tidspunkt ser Nordøstpassagen som et levedygtigt kommercielt alternativ til eksisterende øst-vest ruter”.
Redaktionen