Norden: Antallet af skibe med “ren” sejlhistorik falder
Krigen i Ukraine har ført til en stigning i antallet af skibe, der sejler med slukket AIS og dermed skjuler deres sejlhistorik. Det har gjort det dyrere og mere besværligt for danske rederier at leje skibe.
Sanktionerne mod handel med Rusland har ført til flere og flere skibe, der forsøger at omgå forbuddet ved at slukke for deres AIS-system - og det gør det svært for de rederier - her i blandt Norden - der ønskede at overholde reglerne, skriver Børsen
“Vi ser, at antallet af skibe, som sejler med “ren” sejlhistorik, falder. Vi vil ikke leje skibe, som har slukket for deres identifikationssystem. Vi vil ikke risikere at modtage russisk eller sanktioneret olie på vores skibe. Vi bruger mange ressourcer på at screene skibe,” skriver Søren Tolbøll Nielsen, tankskibsansvarlig i Norden, i en mail til Børsen.
Antallet af tank- og tørlastskibe, der forsøger at skjule deres lokationshistorik steg i første halvår i år med 12 pct. i forhold til samme periode i fjor. Og omfanget er steget med 82 pct. siden første halvår af 2021, viser tal fra den maritime konsulentvirksomhed Windward.
Nedgangen i antallet af skibe, der sejler lovligt, udfordrer ifølge Niels Josefsen, der er adm. dir. i Lauritzen Bulkers, resten af branchen.
Rederiet ejer selv ti skibe, men lejer 90 - og det er blevet sværere at finde skibe med en lovlig sejlhistorik.
Ifølge Windwards analyse sejler størstedelen af de lyssky skibe under panamansk flag, skriver Børsen.
-emte